Hopp til innhold

Sånn gjør du det!

Ønsker du å gjøre endringer i kostholdet ditt, vil du bare lykkes hvis du lager nye smarte vaner. Nøkkelen til en ny god vane er repetisjon. Har du mislyktes med et nyttårsforsett? Da er nok det fordi du har repetert den dårlige vanen om igjen og om igjen i mange år.

Det sies at det tar minst 3 uker å endre på en dårlig vane, og at jo lenger du har hatt den gamle vanen, jo lengre tid tar det å endre den. Skal du lykkes med å endre kostholdet, må du være motivert for det. Du må forstå hvorfor du skal gjøre det og du må ville det selv. Du kan ikke endre vaner fordi andre vil at du skal.

Tenkt nøye gjennom hvordan du vil gå frem for å lykkes med dine endringer. Gjør deg kjent med de matvanene du faktisk har i dag. Få oversikt over hva du må endre på. Og slutt å lage unnskyldninger; har ikke tid, ungene liker det ikke o.l. hører man ofte fra stressede foreldre som sier at hos dem er det umulig å gjennomføre det kostholdet de gjerne skulle ønske.

”Det er så vanskelig å vite hva som er sunt og usunt for tiden, så jeg har gitt opp” – er en vanlig holdning.

"Jeg løper innom butikken hver dag etter jobben, og da er det umulig å finne på noe nytt å spise" hører vi ofte!

Noen tips om hvordan du kan endre en vane

Les gjennom det du har skrevet hver morgen og hver kveld. Da beholder du fokus. Bruk en kalender og heng den opp et synlig sted. Tegn et stort grønt kryss på de dagene du har klart å gjennomføre den nye vanen. Sett et stort rødt kryss over dagen hvis du ikke har klart det. I begynnelsen kan du ha som mål å klare syv grønne kryss etter hverandre uten avbrudd av røde kryss. Sett opp belønninger for delmål.

Sprekker du en dag så se på det som akkurat det - "Jeg sprakk litt i dag...". Det betyr ikke at du da kan fortsette å sprekke resten av dagen eller resten av uken. Du tapte et lite slag, men må fokuserer på å vinne krigen!