» Avansert søk
DEL: | | Tips en venn

Bær som medisin?

Norske forskere har, som de første i verden, kartlagt det totale innhold av antioksidanter i flere hundre typer matvarer. Vinnerne er bær, bl.a. blåbær og solbær.

Bær er sunt og antagelig langt sunnere enn vi har vært klar over. Så da er det bare å forsyne seg av godene i stor monn!

Antioksidanter
Bær består av stoffet antocyaniner som gir den fine fargen og beskytter mot mikroorganismer. Med andre ord så er de plantenes eget immunforsvar. Det fantastiske er at disse viktige egenskaper overføres til vår kropp etter at vi har spist bær. De fører til at vi får effektive antioksidanter som igjen er viktig mot utvikling av kreft og hjerte- og karsykdommer. Vi kan holde oss friske og antagelig yngre ved å spise rikelig med bær. Og til mer modne bærene er, til høyere er innholdet av antocyaniner.

 

Les mer om antioksidanter på helsedirektoratet.no.

 

Her er en tabell som viser antioksidantinnholdet i våre mest brukte bærslag (pr. 100 g spiselig vare): 

  • Solbær 5,5 - 9,1 umol/100 g
  • Blåbær 7,1 - 8,6 umol/100 g
  • Kirsebær 6,1 - 7,1 umol/100 g
  • Tyttebær 5,0 umol/100 g
  • Bjørnebær 3,8 - 6,0 umol/100 g
  • Bringebær 2,1 - 3,5 umol/100 g
  • Jordbær 1,9 - 2,3 umol/100 g

 

Antioksidantinnholdet i flere matvarer.

 

C-vitaminer
Bær er rike på C-vitaminer. Spesielt viktig er det å få C-vitamin for å gi kroppen et grunnlag for et godt immunforsvar. Videre bidrar C-vitaminet til en effektiv avgiftningsprosess i leveren. Det gjør sitt til at utskilling av medisinrester, miljøgifter med mer lar seg gjøre. C-vitaminet er også viktig mot betennelse, mot virus og bakterier.

 

Her er topp 4 bær med mest C-vitaminer:  

  • Solbær 200 mg/100 g
  • Molter 95 mg/100 g
  • Jordbær 69 mg/100 g
  • Bringebær 30 mg/100 g

 

Kalium og fiber. Fiber er bl.a. viktig for en sunn fordøyelse. Kalium er viktig for en god hjertefunksjon og for å holde blodtrykket nede.

 

Jo mer vi nyter, jo sunnere blir vi. Kan det bli bedre?

 

Foto: Kim Holthe

Oppskrifter

Filmer

  • Smoothie

    Ønsker du tynnere konsistens på smoothien? Tilsett litt juice eller melk.

    + Se alle tips

Materiell