Hopp til innhold

Helseartikler

  1. Sjokoladeskåler fylt med frukt og bær

    Vi spiser for mye sukker

    Sukkerbølgen skyller over landet. Tilgangen på sukkerholdige produkter er ekstrem. I tillegg har vi lagt til oss en ”kosekultur” der vi skeier ut og unner oss noe ekstra i tide og utide. Uvanene fører vi over på barna, slik at de kan få problemer med både overvekt og tannråte.

  2. Ovnsbakte spiralpoteter på pinne

    Hvordan tilberede poteten for å ta vare på næringsinnholdet?

    Poteten inneholder nesten alle næringsstoffene vi trenger. Noen tilberedningsmåter tar bedre vare på disse enn andre.

  3. Slik får du i deg 5 om dagen i julen

    Ribbe og medisterkaker smaker kjempegodt, men smaksløkene våre skriker etter variasjon - også i julen. Under følger seks ideer til julemat med frukt og grønt som kan lette ”trykket” samtidig som du får i deg ’5 om dagen’ selv om vi befinner oss i desember.

  4. Barn kutter grønnsaker

    Ny handlingsplan for bedre kosthold

    Tirsdag 7. mars 2017 ble regjeringens nye handlingsplan for kosthold lansert. Handlingsplanen inneholder tiltak for å fremme et sunt og variert kosthold i befolkningen. Barn, unge og eldre er de viktigste målgruppene.

  5. Derfor bør du spise ananas

    Det er få norske frukter på markedet om vinteren, så tiden er inne for å prøve seg på alle de herlige tropiske fruktene. Begynn med ananasen - en av de mest kjente - som er både søt og sunn.

  6. Produktbilde paprika

    Derfor bør du spise paprika

    Ta ordentlig i med pynten på brødskiva. Paprika inneholder tre ganger så mye C-vitamin som appelsiner!

  7. Blåbær, bringebær, stikkelsbær, solbær på treunderlag - miljø

    Får du nok vitamin C?

    Visste du at vitamin C faktisk har livsviktige oppgaver i kroppen vår? Fordi vitaminet ikke lagres i kroppen vår, trenger vi litt påfyll hver dag.

  8. Vitamin C i frukt og grønnsaker

    Naturlige kilder til C-vitamin

    Grønnsaker, frukt og bær er de største kildene til vitamin C i kostholdet. Vitamin C er en antioksidant som bidrar til å styrke immunsystemet. Mange bruker kosttilskudd for å sikre seg, men for de aller fleste vil dette være unødvendig.