Hopp til innhold

1. Start dagen med en grønn smoothie.

Grønn smoothie er basert på 1 del grønne blader, som spinat, 1 del væske og 2 deler grønnsak, frukt eller bær, som avokado, jordbær eller banan.

Grønn smoothie er en enkel måte å krysse av for 1 av «5 om dagen» på. Og en herlig oppkvikker på morgenen. Du vil merke det  på hele kroppen, og ikke minst på huden og humøret når kroppen får mer av de næringstoffene den faktisk trenger.

Smoothie med spinat, lime og banen

2. Ha grønnsaker til hvert måltid.

Ingen måltider uten grønnsaker - la grønnsaker bli en naturlig del av alle måltider. Frokost - lunsj - middag - kveldskos kan alle fylles med masse fargerike grønnsaker.

3. Innfør restesuppe på torsdager.

Rydd alle grønnsaksrester ut av kjøleskapet, kutt dem opp og kok dem sammen med vann og buljong, mos med stavmikser og vips så har du deilig suppe til middag - og ryddig kjøleskap.

Thai curry grønnsaksuppe

4. La grønnsakene bestemme middagsmenyen.

«Hva skal vi ha til middag i dag?» er et av de vanligste spørsmålene vi stiller oss hver dag. Og de fleste av oss begynner da å tenke «Skal vi ha fisk eller kjøtt?». Snu om på det og ta utgangspunkt i grønnsaken og  se hva som passer til den. Fennikel passer for eksempel supert til laks. Velger du blomkål åpner det opp for både suppe, mos og grateng.

Blomkålkrem

5. Grønn mandag.

Gå for en lett og god start på uken med grønnsakmiddag hver mandag. Det er utrolig mye gode smaker i grønnsakretter, i tillegg  til at man gjør både helsen og miljøet en tjeneste.

Tomat- og løkpai