Hopp til innhold

Artikler og temaer

  1. Chili - verdens mest brukte krydder

    2/3 av jordens befolkning bruker chili daglig, enten som grønnsak (chilifrukt) eller som krydder (chilipepper). I Norge har interessen for og bruken av fersk chili økt de siste årene. Her i landet er spansk pepper, jalapeño og habanero mest brukt.

  2. Action på kjøkkenet

    Se filmene med Marcus & Martinus her.

  3. Skolestart med Marcus & Martinus

    Smoothie, matpakker og snacks - oppskriftene finner du her.

  4. Fargerik bursdag for små og store

    Her er en guide til en fargerik bursdagsmeny for både store og små. Fråts i hjemmelaget is, smoothie, spiselige "blomster"-oppsatser, vannmelonkake, eplemuffins, pizzasnurrer, tapenader og bær i alle farger.

  5. Mat som er bra for hjernen

    Både hukommelse og læring påvirkes av hva vi spiser. Det samme gjør humøret. Gir du hjernen riktig drivstoff, fungerer du bedre.

  6. Sett farge og smak med norske rotgrønnsaker

    Tilbake til røttene! På flere av de nyskapende skandinaviske restaurantene har det blitt trendy å ta i bruk gamle kulturplanter som pastinakk, jordskokk og rødbete og gi dem en ny og moderne vri i matlagingen. Men du trenger ikke være noen mesterkokk for å ta i bruk disse sunne og næringsrike rotgrønnsakene. Her gir vi deg ideer til hvordan du kan sette farge og smak på rettene.

  7. Næringsstoffer du må passe på når du spiser vegetarkost

    Når man spiser vegetarkost, betyr det å utelukke en eller flere matvaregrupper fra kostholdet, som igjen betyr at man utelukker næringsstoffer som kroppen faktisk trenger. Da er det viktig å vite hvordan man skal erstatte disse næringsstoffene fra andre matvarer slik at kroppen kan fortsette å fungere normalt.

  8. Slik forbereder du huset til plyndringstimen

    Når barna er alene hjemme etter skoletid er det gjerne fristende å lete frem godsaker som ligger igjen fra helgen eller blande sammen en kakeblanding de finner i skuffen. Det er selvfølgelig greit en gang i blant, men blir det flere dager i uken kan det fort bli til en dårlig vane. Gjør i stedet huset klart for plyndringstimen med disse enkle grepene, så vet du at barnet ditt får i seg smart mat etter skolen.