Hopp til innhold

Artikler og temaer

  1. Fristende fruktfat med oppkuttet frukt og bær.

    Det beste påskegodtet

    I påsken skal vi kose oss hver dag. Et fat med oppkuttet frukt og bær er fristende, fargerikt og godt, og gir deg mange gode næringsstoffer samtidig som du koser deg. Da er det også plass til en liten sjokoladebit eller en kokosbolle på fatet av og til.

  2. Lunsj og matpakker - fra boken Førsteklasses mat

    Barnas beste matpakker

    Tips til fargerike og sunne matpakker til barna.

  3. Årets frukt- og grønt-ambassadør

    Ambassadører, ildsjeler eller hverdagshelter. Kjært barn har mange navn, men at det er mange mennesker ute i handelen som gjør en god innsats for økt salg av frukt, bær og grønnsaker hver eneste dag er helt sikkert.

  4. Piknik ved sjøen. Glass med salat og dressing.

    Salater i matboksen

    Lag en spennende salat til lunsj. Fyll matpakken med farger og alle dine favoritter.

  5. Vitamin K i frukt og grønnsaker

    Derfor er vitamin K viktig

    Vitamin K er et fettløselig vitamin som svært få har kjennskap til. Det er ikke så rart, de aller fleste får i seg nok vitamin K. Mangel kan likevel forekomme og hyppig neseblødning er et av de vanligste symptomene.

  6. Matboks med fiskekaker og pastasalat, grønnsaker og bær

    Matpakker trenger ikke å være kjedelige

    Norge er et matpakkeland. Men matpakke trenger ikke å være kjedelig. Få tips til fargerike matpakker her.

  7. Våre beste grønne retter

    Lyst på noe godt? Vi har samlet våre mest populære grønne retter. Grønnsaklasagne, chili sin carne, Shepherd's pie og andre supergode retter med masse grønnsaker.

  8. Fra boken Førsteklasses - oppslagsbilde poteter

    Vitamin C

    Visste du at vitamin C har livsviktige oppgaver i kroppen vår? Dette er et vannløselig vitamin som ikke lagres i kroppen. Derfor trenger vi påfyll hver dag. Vitamin C, som også kalles for askorbinsyre, er en viktig antioksidant som styrker immunsystemet og beskytter cellene mot oksidativt stress (forurensning). Vitamin C bidrar også til å redusere tretthet og utmattelse og øker opptaket av jern fra andre matvarer. C-vitamin øker opptaket av vegetabilsk jern inntil fire ganger.