Alle trenger en fruktpause

I barnehagen har alle barn en pause rundt kl. 14 der det serveres frukt og grønnsaker. Det gjør de jo fordi vi midt på dagen trenger påfyll av god energi. Dette behovet er jo like stort nå som barnehagen og skolen er flyttet hjem – alle har godt av en fruktpause. #fruktpause

#fruktpause også med grønnsaker

Alle trenger riktig påfyll i løpet av en lang dag. Et næringsrikt mellommåltid gir jevnt blodsukker og mer energi. En pause har vi alle godt av. Og husk av både barn og voksne blir i bedre humør og får bedre konsentrasjon når blodsukkeret er under kontroll og magen er mett. Et næringsrikt mellommåltid med grønnsaker, fruk og kanskje noen nøtter gir jevnt blodsukker og mer energi til sitte-mye-hjemme-dager.

Hvordan ser din fruktpause ut? Bruk #fruktpause på Instagram og del dine gode ideer. Eller send til på e-post 5omdagen@frukt.no

Vi trekker ut noen bidrag som får en liten overraskelse

Alle spiser mer når det er oppkuttet

Hvis du kutter opp grønnsaker og frukt vil du se at alle spiser dobbelt så mye. Da er det også lettere å mikse deilige norske grønnsaker med frukten på fatet. Det smaker deilig og det er godt å knaske på. Behold skallet på, da er det lettere og rensligere å spise med fingrene. Vil du servere uten skall, kan det være lurt med gaffel eller å tre frukten på pinner.

Opplysningskontoret for frukt og grønt - frukt.no/fotograf Synøve Dreyer

I disse tider minner vi om at det er viktig med god håndhygiene før og etter måltidene.

Banan som mellommåltid

Gulrot

Eple

Spis et eple

Kutt opp, så spiser vi mer