Hopp til innhold

Barn og unge spiser for lite frukt og grønt

Nye kostholdsundersøkelser viser at barn og unge spiser for lite frukt og grønnsaker. Ni av ti 4-åringer spiser mindre enn de anbefalte 5 om dagen, og den samme trenden ser vi hos 9- og 13-åringer. Vi vet at barn og unge tar med seg gode vaner inn i ungdoms- og voksenår, derfor er det lurt å innarbeide sunne og gode kostholdsvaner fra barna er små. Det viktigste er tilgjengelighet; Har du oppkuttet frukt og grønt tilgjengelig vil det bli naturlig for barna å velge dette fremfor andre usunne alternativer. Husk at små grep gjør stor forskjell.

Fargerik mat smaker bedre

5 om dagen er et viktig kostråd fra Helsedirektoratet. Fem porsjoner med frukt, bær og grønt hver dag, hvorav halvparten bør være grønnsaker. For voksne er én porsjon ca. 100 gram, for barn er det enklest å regne én porsjon som en håndfull (barnets hånd). Vi vet at veldig mange ikke får i seg de anbefalte 5 om dagen.  Hverdagen kan ofte være travel, fullpakket med skole, jobb og fritidsaktiviteter. Når tiden er knapp er vi på jakt etter kjappe løsninger samtidig som det skal være næringsrikt og smake godt. Oppskriftene i boken kombinerer disse ønskene, og resultatet er en fargerik kokebok med oppskrifter som vil falle i smak hos både små og store. Vi har tatt utgangspunkt i hva norske barnefamilier ofte spiser til middag, og har forsøkt å «grønne opp» disse rettene. Det er ikke forbudt med pizza og pølser til middag i en travel hverdag så lenge man spiser rikelig med grønt til – i «Førsteklasses mat» viser vi deg hvordan.

På vei ut til skolene

I disse dager er første runde med «Førsteklasses mat» på vei ut til skolene som har bestilt den. Alle elever som starter i 1.klasse høsten 2017 vil også få boken.

 Lurer du på om boken er gitt til din førsteklassing? Ta kontakt med ledelsen ved din skole.

 

Har du spørsmål angående boken? Send oss en e-post på bok@frukt.no.