Hopp til innhold

Gjennom å delta i konkurransen Lag din egen lunsjreklame, skal elevene lage en reklameplakat for en lunsj de selv velger. Gjennom den nettbaserte plakat-generatoren vil elevene kunne velge mellom hundrevis av ingredienser, lære mer om næringsstoffene i ingrediensene de velger, velge mellom flere visuelle stiler til plakaten og skrive en selgende tekst for sin lunsj basert på det de har lært.

Vinneren av Lag din egen lunsj-reklame får spille inn reklamefilm for sin lunsj sammen med tre av Norges største YouTube-stjerner for aldergruppen.

Konkurransen bygger på Helsedirektoratets kostråd. Den tilfredsstiller mange kompetansemål i flere fag i skolen, og er i tillegg egnet for å starte innarbeidelsen av fagfornyelsen.

Konkurransen starter 1. desember 2018 og avsluttes 8. mars 2019.

Konkurransearrangør er Opplysningskontoret for Meieriprodukter (melk.no), Opplysningskontoret for egg og kjøtt (matprat.no), Opplysningskontoret for brød og korn (brodogkorn.no), Opplysningskontoret for frukt og grønt(frukt.no) og Norges Sjømatråd (3iuka.no).

Konkurransen er laget i samarbeid med Helsedirektoratet, Elevorganisasjonen, Landslaget for mat og helse i skolen, Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet, Utdanningsforbundet, Kost og ernæringsforbundet (Delta), FUG - Foreldreutvalget for grunnopplæringen, Landsgruppen av helsesøstre NSF, Skolelederforbundet og NHO mat og drikke.

Prosjektet er finansiert av Gjensidigestiftelsen.

Mer informasjon https://www.lagdinegenlunsj.no