Hopp til innhold

Sunt samarbeid er matpolitikk

Ved å skape en felles matpolitikk oppnår foreldre og skolen/barnehagen større enighet om hvor mye sukker og fet mat barna skal få spise i barnebursdager, og det blir lettere å gjøre festlige anledninger sunnere. Samtidig fører det til at alle parter blir tryggere, fordi forventningene til oppvartning blir holdt på samme nivå. Det kan være fint å ta opp spørsmålet om en felles matpolitikk allerede på et av de første foreldremøtene slik at foreldre og lærere sammen kan gi barna en sunnere oppvekst.

Mer frukt og grønt - men hvorfor?

Jo, fordi det finnes sunnere alternativer til de sukkerorgiene som barnebursdagsselskap kan være. I barnehager og på skoler er det ofte flere bursdager i løpet av en måned og barnas søsken, fettere, kusiner og venner fra nabolaget fyller også år.

Når bursdager feires med kaker, godteri og brus, fører det til at mange barn får i seg store mengder sukker og fet mat flere ganger i uken. Faktisk får 8 av 10 barn i seg for mye sukker hver dag, mens kun 2 av 10 får nok frukt og grønt. Dette får betydning for barns trivsel og vekst.

Hvordan gjøre bursdagsmaten sunnere

  • Lag smoothie. En smoothie er en fruktdrikk av frukt som er moset i en blender. Ta eventuelt i litt juice, yoghurt eller melk.
  • La frukt og grønt inngå i de forskjellige aktivitetene der det skal spises. Heng f.eks. opp et eple i en tråd og ta tiden på hvem som klarer å spise raskest.
  • Sett frukt- og grønnsaksbiter på en tannpirker eller et trespyd. Det er gøy å spise og det ser flott ut.
  • Lag spiselig pynt. Fargerike muffinsformer i silikon kan fylles med bær og settes på et muffinsstativ som man pynter bordet med.
  • Putt fruktbiter i en bolle og hell sider, juice eller brus over, og du har en kjempegod fruktdrikk.
  • Sett oppskåret frukt og grønt på bordet med litt dipp som snacks. Bruk gjerne pepperkakeformer til å lage morsomme figurer.
  • Bak muffins med grønnsaksfyll.
  • Lag isbiter med fruktbiter og bær i.
  • Legg frisk frukt mellom kakelagene, bruk fruktmos istedet for krem, eller bak en gulrotkake.
  • Server pannekaker med fruktfyll.
  • Lag en fruktsalat til dessert i stedet for is.

Ti generelle tips til barnefesten

1. Vær realistisk både i dine egne og barnets ambisjoner og forventninger.

2. Det å gjøre noe morsomt er viktigere for en god fødselsdag enn det å spise godterier.

3. Server et sunt måltid med solid og enkel mat - dropp smågodtposene.

4. Hvis du vil servere brus så holder det med en 25 cl. flaske eller ett glass. Pass på at det alltid står isvann fremme til når barna ellers blir tørste. Pynt gjerne muggen med frosne bær, mynte, skiver av lime eller sitron.

5. La fødselsdagsbarnet hjelpe til med å lage bordkort, mat og annet så langt det er mulig.

6. Fordel spisingen i to omganger: Først ordentlig mat, deretter kake.

7. Forbered både aktiviteter som er fysisk krevende og rolige. Ha alltid en ekstra lek i bakhånd.

8. Hvis det ikke er høysesong for enkelte fruktsorter, kan du lett erstatte dem med andre typer fersk frukt.

9. Hold festen på et avgrenset område og si til de små gjestene hvilke områder de ikke har tilgang til. 

10. Fjern ting du er redd for fra festens område.