Hopp til innhold

Kostrådet «5 om dagen» er viktig. Over 70 % av befolkningen er enig i dette, men bare 24 % spiser 5 om dagen hver dag. Her finnes med andre ord et stort potensial. Eksponeringen i butikk spiller en viktig rolle når valget skal tas, og kan hjelpe flere til å huske å få med de fargerike varene hjem. Tilgjengelighet øker salget og inntaket. Tilgjengelighet i butikken, i kjøleskapet og i matpakken.

Overordnet målsetting er å øke forbruket av frukt, bær og grønnsaker med 20 % innen 2021 i tråd med myndighetenes anbefalinger. Hensikten er å fremheve og hedre de frukt- og grøntansvarlige i butikkene og de kategoriansvarlige i kjedene som hver dag gjør en viktig jobb for å friste kundene til å bruke mer frukt, bær og grønnsaker. Sammen kan vi ta livet av noen fordommer, hjelpe kundene til å bryte noen barrierer og bidra til en sunnere og friskere befolkning.

Det skal kåres tre norgesmestere og én ambassadør:

  • Kjedeprisen.
  • Butikkprisen, liten butikk (<1000 kvm).
  • Butikkprisen, stor butikk (>1000 kvm).
  • Årets frukt- og grøntambassadør dagligvare.

Måleperiode i denne konkurransen er 1. juni 2018 – 31. mai 2019.

Kriterier for konkurransen: 

Kjedeprisen:

  • Størst frukt- og grøntandel på kjedenivå – vektes 70 %.
  • Størst organisk vekst – vektes 30 %.

Målingene gjøres av Nielsen Norge.

Her er det først og fremst de kategoriansvarlige i kjedene som får heder og ære for vellykkede konsepter, som lykkes å øke salget i kjeden.

Butikkprisen:

Finalistene, som velges ut fra høyest frukt- og grøntandel i kjedene, vil bli vurdert av feltrepresentanter fra Nielsen Norge etter følgende kriterier:

  • Kvalitet og utvalg (godt førsteinntrykk, godt utvalg av basisprodukter og uten dårlige varer)
  • Mekanisk kommunikasjon (prisinformasjon, merking av opprinnelsesland, o.l.)
  • Kunnskapsrike og imøtekommende medarbeidere (kunnskap om oppbevaring, bearbeiding o.l.)
  • Salgsfremmende tiltak i avdelingen (forbrukertips, smaksprøver, eksponeringer o.l.)
  • Butikkens frukt- og grøntandel (eks. nonfood)

Årets frukt og grønt-ambassadør:

Kjedene velger selv sin kandidat til årets ambassadør. Det skal være en person/butikk som gjør noe ekstra for at butikken og hele kjeden skal lykkes med å øke salget av frukt, bær og grønnsaker. En profesjonell jury skal kåre en vinner der følgende kriterier skal legges til grunn:

  • Kreativitet innenfor kjedens rammer
  • Effektive tiltak deles med andre
  • Synlig vekst i kategorien – eller evt. svært godt salg over tid

 Premietur:

 Tre vinnere vil få anledning til å kalle seg Norgesmester i frukt og grønt, og vil få et tydelig tegn på dette.  Disse får invitasjon til å bli med på en hyggelig og lærerik premietur til et av Norges aller rikeste jordbruksområder, der maten dyrkes høsten 2019.

 

Vi oppfordrer alle til å bli medlem av Facebookgruppen NM i frukt og grønt, og dele gode tips og ideer.