NM i frukt og grønt

Dagligvarebutikken spiller en viktig rolle for matvalgene våre. Frukt- og grøntavdelingen er vesentlig for kundenes valg av butikk, og mye av salget i denne avdelingen skjer på impuls. Det har vært en fin utvikling av kategorien de siste ti årene, men fortsatt er det mye å hente. Opplysningskontoret for frukt og grønt arrangerer derfor hvert år konkurransen NM i frukt- og grønt.

Kostrådet «5 om dagen» er viktig. Over 70 % av befolkningen er enig i dette, men bare 20 % spiser 5 om dagen hver dag. Her finnes med andre ord et stort potensial. Eksponeringen i butikk spiller en viktig rolle når valget skal tas, og kan hjelpe flere til å huske å få med de fargerike varene hjem. Tilgjengelighet øker salget og inntaket. Tilgjengelighet i butikken, i kjøleskapet og i matpakken.

Overordnet målsetting er å øke forbruket av frukt, bær og grønnsaker med 20 % innen 2021 i tråd med myndighetenes anbefalinger. Hensikten er å fremheve og hedre de frukt- og grøntansvarlige i butikkene og de kategoriansvarlige i kjedene som hver dag gjør en viktig jobb for å friste kundene til å bruke mer frukt, bær og grønnsaker. Sammen kan vi ta livet av noen fordommer, hjelpe kundene til å bryte noen barrierer og bidra til en sunnere og friskere befolkning.

Det skal kåres tre norgesmestere og én ambassadør:

  • Norges beste frukt- og grøntkjede
  • Norges beste frukt- og grøntbutikk, liten butikk (<1000 kvm)
  • Norges beste frukt- og grøntbutikk, stor butikk (>1000 kvm)
  • Årets frukt- og grøntambassadør dagligvare

 

Kriterier for konkurransen: 

Årets frukt- og grønt kjede:

  • Størst frukt- og grøntandel på kjedenivå – vektes 70 %.
  • Størst organisk vekst – vektes 30 %.

Målingene gjøres av Nielsen Norge.

Her er det først og fremst de kategoriansvarlige i kjedene som får heder og ære for vellykkede konsepter, som lykkes å øke salget i kjeden.

Årets frukt- og grønt butikk:

Finalistene, som velges ut fra høyest frukt- og grøntandel i kjedene, vil bli vurdert av feltrepresentanter fra Nielsen Norge etter følgende kriterier:

  • Kvalitet og utvalg (godt førsteinntrykk, godt utvalg av basisprodukter og uten dårlige varer)
  • Mekanisk kommunikasjon (prisinformasjon, merking av opprinnelsesland, o.l.)
  • Kunnskapsrike og imøtekommende medarbeidere (kunnskap om oppbevaring, bearbeiding o.l.)
  • Salgsfremmende tiltak i avdelingen (forbrukertips, smaksprøver, eksponeringer o.l.)
  • Butikkens frukt- og grøntandel (eks. nonfood)

Årets frukt- og grønt ambassadør:

Kjedene velger selv sin kandidat til årets ambassadør. Det skal være en person/butikk som gjør noe ekstra for at butikken og hele kjeden skal lykkes med å øke salget av frukt, bær og grønnsaker. En profesjonell jury skal kåre en vinner der følgende kriterier skal legges til grunn:

  • Kreativitet innenfor kjedens rammer
  • Effektive tiltak deles med andre
  • Synlig vekst i kategorien – eller evt. svært godt salg over tid

 

Årets netthandel:

  • Frukt og grøntandel
  • Dekning i landet
  • Utvalg
  • Produktbeskrivelse og merkeing med opprinnelsesland
  • Salgsfremmmende tiltak - andel grønt i oppskriften 
  • Handleopplevelse
  • Levert produktkvalitet

Premie:

Tre vinnere vil få anledning til å kalle seg Norgesmester i frukt og grønt, og vil få et tydelig tegn på dette.  Disse får invitasjon til å bli med på en hyggelig og lærerik premie der matglede og frukt og grønt står i fokus.

Vi oppfordrer alle til å bli medlem av Facebookgruppen NM i frukt og grønt, og dele gode tips og ideer.