Hopp til innhold
  • En porsjon tilsvarer omkring 100 gram som f.eks. kan være en blandet salat, en gulrot, brokkoli eller blomkål som tilbehør til middagen, en middels stor frukt (eple, pære eller appelsin), eller en liten bolle med bær. Maksimalt et glass juice kan inngå som én porsjon.
  • Det anbefales at alle bør spise minst fem porsjoner til sammen, dvs. minst 500 gram grønnsaker, frukt og bær hver dag.
  • Omkring halvparten av inntaket bær være grønnsaker, og omkring halvparten frukt og bær.
  • Det anbefales at man spiser variert, at man velger grønnsaker, frukt og bær med forskjellige farger (inkl. røde, grønne, gule, hvite, blå/fiolett og oransje), og at tomater og grønnsaker i løkfamilien inngår i kostholdet.
  • Friske, hermetiske, frosne, rå og varmebehandlede (dvs. bearbeiding med koking, mikrobølgeovn, baking og steking) grønnsaker, frukt og bær kan inngå som del av anbefalingene. Tørket frukt kan også inngå som en del av anbefalingene, men porsjonsstørrelsene bør justeres ned, og man bør velge produkter som ikke er tilsatt sukker.
  • Det anbefales at et moderat inntak av nøtter inngår i et variert kosthold. Nøttene bør være usaltet. Nøtter kommer i tillegg til de anbefalte fem porsjonene med grønnsaker, frukt og bær. Nøtter har et høyt energiinnhold, og et høyt inntak kan bidra til vektoppgang.
  • Poteter er ikke inkludert i de anbefalte fem porsjoner med grønnsaker, frukt og bær. Poteter er imidlertid en viktig matvare i norsk kosthold og kan gjerne inngå i et variert kosthold. Potet har et høyere innhold av kostfiber og flere vitaminer og mineralstoffer per energienhet enn vanlig ris og pasta. Velg kokte eller bakte poteter framfor pommes frites, chips og andre potetprodukter som er tilsatt fett og salt.
  • Belgvekster, frø, krydder og urter er ikke inkludert i de anbefalte fem porsjoner med grønnsaker, frukt og bær. Disse matvarene har imidlertid ofte et høyt innhold av næringsstoffer og kan gjerne inngå i et variert kosthold.

Les mer på Helsedirektoratet sine nettsider.