Hopp til innhold

Slik lager du smoothie
Bruk blender eller stavmikser. Vask, rens og eventuelt skrell og del opp frukt og bær. Ha litt væske (f.eks. juice) i blenderen først og tilsett deretter frukt og bær. Bruk gjerne grønnsaker også. Gulrot, paprika, agurk og spinat egner seg godt i smoothie. Kjør alle ingrediensene til en flytende masse, hell i glass og nyt med det samme.

Tips

  • Ønsker du tynnere konsistens tilsetter du litt mer væske.
  • Ønsker du tykkere konsistens kan du tilsette banan, avocado eller yoghurt. 
  • Banan i smoothien gir søtsmak, samtidig som konsistensen blir kremete og god.
  • Bruk gjerne moden frukt - det gir mer smak og bedre konsistens.
  • Når du bruker frisk bær og frukt bør du putte i noen isbiter slik at du får den ordentlige "smoothie-konsistensen".
  • Frys ned smoothie i ispinneformer, så har du en herlig, frisk ispinne.
  • Har du godt modnet frukt du ikke rekker å spise opp? Vask, rens og ev. skrell frukten, del den opp i mindre biter og legg alt i poser i fryseren til neste gang du skal lage smoothie.
  • Har du bananer eller epler i en smoothie, bør du ta i noen dråper med lime eller sitron slik at fruktkjøttet ikke blir brunt.
  • Ikke kjør kiwi for lenge i blenderen. Hvis steinene blir knust, smaker de som pepper.
  • Glad i avokado? Kjør avokado, agurk, hvitløk og litt chili sammen med grønnsaksjuice og isbiter til en frisk guacamolesmoothie.
  • Urter setter en ekstra spiss på smaken når du vil prøve noe nytt. Prøv for eksempel mynte, sitronmelisse, eller basilikum - den passer perfekt sammen med jordbær.

Lag smoothie med det du liker
De vanligste frukter, bær, grønnsaker og urter å bruke i smoothie er: Jordbær, blåbær, banan og appelsin. Dette er mye brukte frukter og gir en deilig frisk smoothie som passer som dessert eller kos mellom måltidene.

Når du er kjent med teknikken er det morsomt å videreutvikle og prøve seg frem med flere smaker og ingredienser. Ta i bruk alt det som er friskt og tilgjengelig. For eksempel kan rips, solbær, bjørnebær, stikkelsbær, moreller, bringebær, sitron, lime, epler, pærer, plommer, kiwi, ananas, melon, mango, selleri, frisk mynte, persille, basilikum, sitronmelisse, spinat, kanel, ingefær, gulrot, agurk og nøtter brukes. Du kan rett og slett prøve deg frem med det du liker.

Et godt tips er ikke å bruke for mange ingredienser på en gang. Mange ingredienser kan lett kamuflere de opprinnelige smakene. 

En liten neve nøtter, frø eller korn og en skje olje, avokado eller yoghurt er fint å tilsette en smoothie dersom du skal drikke den som et komplett måltid. Da får du en fin balanse mellom karbohydrater, fett og proteiner, slik et måltid bør ha.

1 av 5 om dagen
Smoothie er en enkel og smakfull måte å få i seg 1 av «5 om dagen» på. I tillegg er smoothie en smart måte å få i seg ekstra grønnsaker på. To gode grunner til å lage smoothie hver dag!