Hopp til innhold

Hegle Barnehage

Skrevet av: Hegle Barnehage | Sist oppdatert 24.02.2016 | Publisert 24.02.2016

Rapport, Fem om dagen fra Hegle barnehage, avdeling småbarn. Vi ble presentert for prosjektet “Fem om dagen“ fra styrer på et ledermøte. Der ble vi enige om at dette var noe barnehagen ønskt å satse videre på. De pedagogiske lederne presenterte på hver sin avdeling for de øvrige ansatte. Etter en felles enighet i barnehagen om at vi skulle delta på “Fem om dagen“ tok samtlige ansatte E-kurset på deres sider, www.fruk.no Neste steg var å sende ut informasjon til foreldrene og introdusere barnegruppen. På småbarn, som er en avdeling med barn fra 0-2år startet vi med å introdusere kjente oppkuttede grønnsaker, gulrot, kålrot og blomkål. Vi kuttet i små håndterlige biter og la de en bolle med vann. Bollen satte vi på et bord inne på avdeling, utenom måltidet. Vi gjorde ingen stor greie ut av det, men vi voksne knasket fornøyd fra bollen. Dette smittet over på barna og alle ville smake. Barna fikk selv gå å hente seg fra bollen og uten noe om og, men ble det naturlig å gå å hente seg grønnsaker fra bollen, kakke av vannet på kanten og nyte friske Norske grønnsaker. På denne måten påvirket alle barn og voksne hverandre til å prøve nye smaker og få et naturlig forhold til grønnsaker. Gullkorn fra barnemunn: “ Æ ska sei t mamma at æ vil ha gulrot t lørdagsgodt! D e godt ja“ Jente2år. Bøkene om Mons og Mona har vi valgt å holde på litt i barnehagen før de blir sendt med hjem. Vi har lest en og en bok i samlingen og pratet rundt temaet. Etter hvert som hver bok er gjennomgått i barnehagen skriver vi barnets navn på bøkene og sender de med hjem. Vi har også et eksemplar av hver bok liggende igjen i barnehagen, slik at vi kan fortsette å lese om Mons og Mona. Barnehagen har allerede etablerte og gode rutiner på å servere frukt, vi har ett fruktmåltid hver dag på ettermiddagen. Da servere vi ulike frukter som, appelsin, banan, pære, eple og druer. Barna får selv velge hvilken frukt de ønsker. Etter “Fem om dagen“ har vi også byttet ut fruktmåltidet og variert med grønnsaker. Barnehagen serverer frokost og lunsj hver dag og da er personalet bevisst på å sette fram purre, agurk og paprika til disse måltidene. Vi har også blitt bedre på å ha oppskåret grønnsaker tilgjengelig mellom måltidene, selv om dette periodevis varierer. Barnehagen serverer minst ett varmmåltid hver uke og da har vi blant annet servert grønnsakssuppe og bevisst brukt mye kokte og ovsbakte grønnsaker til måltidet. I forbindelse med dette har vi benyttet oss av utstyret som vi fikk tilsendt fra dere. Forkle til barna og kutter. De eldste barna på avdelingen, altså 2åringene var selv med på å kutte grønnsaker. Underveis snakket den voksne om de ulike grønnsakene og pekte på bilder fra plakatene vi har fått tilsendt. Barna fikk også selvsagt smake. Vi har også brukt foodprosessoren for å lage barnemat av grønnsaker til barnet vi har som er under 1år. Til bursdager har vi prøvd blant annet smoothie og fruktspyd med stor suksess. Gullkorn fra barnemunn: “ æ vil ha mere purre, mere“ Gutt2år. Vi opplever at barnegruppen har et positivt og naturlig forhold til frukt og grønnsaker og at samtlige barn spiser mye når de får det servert. Med tanke på at vi ofte har satt fram en skål med ulike grønnsaker eller deler opp ulik frukt til fruktmåltidet har barna blitt vant til mye farger på maten og smaker. Fra foreldre opplever vi positive tilbakemeldinger. Foreldre har sagt at barna har tatt med den positive innstillingen til frukt o grønt med hjem og at de nå synes det er lettere å servere hjemme.