Hopp til innhold

Holstveien Familiebarnehage

Skrevet av: Holstveien Familiebarnehage | Sist oppdatert 14.10.2015 | Publisert 14.10.2015

Holstveien Familiebarnehage Hos oss har vi siden september 2013 hatt større fokus på sunt kosthold. Vi har helt siden oppstart vært bevisst på hva vi serverer barna, men fikk et annet og bedre syn på ting etter å ha vært inne på frukt.no sine sider. Vi serverer tre brødmåltider daglig selv, ingen matpakker hos oss. Kun de som vi har med på tur, som vi smører selv. Vi serverer frukt og grønt til alle måltidene, da blir det gjerne et par fruktsorter alt etter hva vi har, og veksling mellom agurk,tomat og paprika. Det går mye epler,banan og pærer,men vi prøver å variere med andre frukter, og kjøper inn litt forskjellig sånn at barna får smakt nye ting og bli vant til å utvide smaksløkene. Vi har også en del blåbær,bringebær og jordbær. Som drikke til får barna melk eller vann. På påleggsiden er makrell i tomat,kaviar,leverpostei,rekeost og nøkkelost favoritter .Også fiskekaker går det en del av på brødskiva. Vi prøver å ha lite søtt,men lager innimellom fruktmos av epler eller annen frukt som en avveksling. Vi har også prøvd oss på kvit gomme av risgrøt, det falt i smak. På fredager lager vi et varmmåltid,og lager maten i fra grunnen av. Det går mye på ulike supper,hjemmelaget tomatsuppe og spinatsuppe er favoritter. Vi serverer grove rundstykker eller brødskiver til. Fiskekakeburgere med enten salat eller kokte grønnsaker er en annen favoritt. Står det pizza,vafler eller boller på menyen, så putter vi grove ingredienser i for å få større metthetsfølelse. Havregryn og grovbakst er gode ting å ha i vaffelrøra,og i bollene kan en ha i litt grovere mel. Blir kjempegode! Vi har også laget fiskekakespyd,der vi skjærer ei varm fiskekake i fire og trer på et spyd med kokte gulrotbiter i mellom. Så hadde vi kokte poteter og hvitsaus på fatene. Kjempegodt. Kan helt sikkert bruke fiskeboller også.:) Vi baker brødene våre selv, og varierer mellom brød,knekkebrød,rundstykker og innimellom havregrynsgrøt. Blir det noe igjen av grøten, så har vi restene i brøddeigen.Vi liker å bruke opp det vi lager,og det blir så saftige brød av det.:) På turene våre har vi med oss oppskjært frukt og grønt, som vi serverer sammen med brødmat og melk. Vi har også med oss vann for å slukke tørsten. Når det er fest i barnehagen,enten bursdag eller andre anledninger, så serverer vi frukt i ulike varianter. Foreldrene trenger ikke ha med noe, vi handler bare inn litt ekstra frukt til disse anledningene. Her har fryst banan blitt en slager. Deler bananen i tre, setter bitene på en ispinne og inn i fryseren med de. Kjempegodt! Fruktspyd med ulike frukter er også populært, bær sammen med krem søtet med most banan, bær med vaniljekesam, er også gode alternativer. Vaflene søter vi også med banan,som gir naturlig søtsmak,mer fiber og andre gode næringsstoffer. Vi har delt ut materiell, forklærne brukes når barna er med og baker/lager mat, og epleskjæreren er flittig i bruk. Ekurset har vi også tatt,så jeg tror vi er innenfor kriteriene.:) Vi har også laget oss en liste over hvilke frukter/grønnsaker vi bruker i løpet av uka. Vi har laminert et ark,delt inn i ukedager og måltid. Så setter vi på de tingene vi bruker, fra det kopieringsarket vi fikk med frukt og grønt som vi har klippet opp og laminert. Så kan vi følge med på hva går det mest av og er vi flinke nok til å variere.