Hopp til innhold

Skjeberg /Tveterhytta barnehage

Skrevet av: Borg barnehage avd Tveterhytta | Sist oppdatert 24.02.2016 | Publisert 24.02.2016

RAPPORT 28.1.15 S: Vi har en egen brosjyre som heter SUNNE BARN: Matvaner og kosthold påvirker helsen gjennom hele livet, og hos barn påvirker kostholdet helsen både som barn og som voksen. For barn er ernæring sammen med fysisk aktivitet nødvendig for normal vekst og utvikling, men også for å ha overskudd til lek og læring. Måltider i barnehagen er viktige for barns helse og trivsel, og de er også viktige for det sosiale og pedagogiske miljøet; barn som er sultne er ukonsentrerte. Å spise variert er det beste utgangspunktet for et sundt kosthold. I samarbeid med hjemmet legger vi til rette for at barn med allergier og andre behov også kan spise variert. På Tveterhytta får barna servert frokost, lunsj og et fruktmåltid. En gang i uka samt til barnas bursdager spiser vi varmmat. Det kan være alt fra tomatsuppe til barnas egne laksepakker, som vi griller ute på tur. Etter at vi ble 5 om dagen barnehage, har vi begynt å servere oppkuttet forskjellig frukt på mandager og onsdager (eple, kiwi, banan, druer, pærer, appelsin, melom o.s.v. På tirsdager og torsdager serverer vi oppkuttede grønnsaker og dipp. (gulrøtter, ahurk, kålrot, brokkoli, blomkål, sukkererter m.m.) På fredag avslutter vi uka med smooties, her er det forskjellig bær og grønnsaker sammen med vaniljekesam som blir servert. Til alle fruktmåltidene blir det i tillegg servert grove og fine knekkebrød og vann. Til brødmåltidene våre kutter vi alltid opp agurk, paprika og tomater slik at barna kan velge dette. Til varmmat serverer vi også grønnsaker , det kan være fiskekaker i pita sammen med mais, salat, som barna velger selv hva de vil bruke til. De største barna er med å kutter opp grønnsaker og frukt, og skolegruppa er med å lager varmmat av og til. Vi planter og høster forskjellig rett utenfor gjerdet i bhg. Bl.a. poteter som vi har satt i en liten båt, her får barna bli med å se når vi setter poteter, vanne , luke og ta opp når den tiden kommer, for så å smake eller lage noe av grønnsakene. Vi har også plantet gressløk som barna liker veldig godt, gulrøtter som nok blir spist mens de en ganske så små. På høsten plukker vi blåbær, tyttebær og kantareller like utenfor gjerdet. Vi er også mere bevisste i forhold til å tilby grønnsaker til alle brødmåltider. Vi har innimellom også samlinger med liten gruppe, hvor vi smaker på ulike typer frukt og grønnsaker. Snakker om konsistens, farge, smak osv. Fysisk aktivitet: Vi har et «treningsprogram» med barna en dag i uken. Det er utarbeidet av pedagoger og fysioterapeuter og besørger stimulering og videreutvikling av mororisk kompetanse kombinert med utvikling av barnas språkforståelse. Vi beveger oss etter «innstrukser» i musikk og fortelling fra en CD. Programmet ender med en kort avspenningsøkt, hvor barna får en tiltrengt liten pause i en ellers hektisk hverdag. Vi bruker bøker og sanger som oppfordrer til bevegelse. Ute er vi bevisst i forhold til å gi barna fysiske utfordringer. P: Til barnas bursdager får barnet som har bursdag velge varmmat for denne dagen. Vi har ikke kaker og søtsaker til slike dager. I: Vi har delt ut de flotte bøkene om Mons og Mona og foreldreinformasjonen til foreldrene sammen med julegaver. Vi har også informert foreldrene om vår satsing på å øke inntaket av frukt og grønt. Vi er også så heldige at vi har noen av foreldrene som driver med gårdsdrift, slik at vi har fått være med på å se når de høster poteter med en diger potetmaskin. Kjempespennende for små og store. A: Alle skal ha tatt E-kurset i løpet av uke 5 i 2015. Har vært en hektisk periode nå , men nå blir det satt av tid på jobb for at alle skal få tatt dette