Hopp til innhold

Kløvereng barnehage, avdeling Storhaug

Skrevet av: Kløvereng barnehage, avdeling Storhaug | Sist oppdatert 14.10.2015 | Publisert 14.10.2015

Vi i kløvereng barnehage er flinke til å bruke frukt og grønt i hverdagen, men vi som alle andre kan bli flinkere. Til ettermiddags mat får barna frukt og brød. Vi bruker allslags frukt som for eksempel: banan, eple, pærer, appelsin, vannmelon etc. Når vi lager middag er vi flinke til å bruke grønnsaker til, som blomkål, brokkoli, gulrøtter, og poteter. Ungene har hver sin tur til å bli med å lage både middag og frukt, slik blir de engasjert til å spise sunnere. Vi i kløvereng barnehage er også en sukkerfri barnehage, derfor når noen fyller året får de verken ha med kake eller noe som inneholder sukker. De får heller velge hva de vil ha til middag den dagen. Noe vi har lagt merke til i mer avisen vi fikk tilsendt er fruktspyda til bursdagsfeiring. Dette er noe vi forhåpentligvis kan begynne å gjennomføre når vi skal feire barnas bursdag. Hva kan vi bli flinkere til og fornye: Vi kan bli flinkere til å ta med barna å lage i stand frukt og grønnsaker til både lunsj, middag og ettermiddags mat. Vi kan innføre mer grønnsaker og frukt til et hvert måltid med å legge hver grønnsaksort og hver fruktsort for seg i en egen bolle. Da kan barna selv velge hva de vil ha. Dermed blir de mer interessert og det blir kjekkere å spise når de får velge selv. Noe annet vi kan gjøre for å gjøre grønnsakene og frukten mer interessant er å for eksempel bruke pepperkake former til å lage festlige figurer. Dermed ser det mye kjekkere og kanskje bedre ut å spise. Til bursdagsfeiring kan vi for eksempel lage: Vannmelon som blir laget som en krone og pyntes med frukt inni og vaniljeyoghurt. En annen ting vi kan prøve er fruktspyd og smoothie med forskjellige frukt smaker. Dette er alle ting som er sundt og godt og ikke minst sukkerfritt!