Hopp til innhold

Skrapeklev Barnehage

Skrevet av: Skrapeklev barnehage | Sist oppdatert 14.10.2015 | Publisert 14.10.2015

Offisielt sett er Skrapeklev barnehage nå en «5 om dagen barnehage». Personalet og foreldrene er orientert, og de ulike gratismaterialene er delt ut. Historisk sett har vi i Skrapeklev barnehage hatt fokus på sunn og god mat en god stund nå. Frukt og grønt har vært en daglig og naturlig i dette. Minst en gang om dagen serverer vi oppskåret frukt. Bursdagsfeiringene tok vi et grep om i 2008 og har servert barna frukt i ulike varianter, fremfor kaker og is. Dette har blitt et populært innslag i barnehagen. Fra og med høsten 2009, har Skrapeklev barnehage fått full kost og fokuset på sunn og god mat har blitt viktigere. Vi er enige i barnehagen at måltidet er en viktig del av barnehagehverdagen. Kanskje den viktigste ettersom man i forbindelse med måltidene kan implementere all læring. Om man tenker etter så møter jo barna som regel verden rundt et måltid, og da gjerne i forbindelse med et bursdagsselskap, familiesammenkomst o.l. og da er det jammen godt å ha ulike og mange erfaringer på hvordan man f. eks skal oppføre seg og føre samtaler rundt et bord. Som en start i vår rapportering, starter jeg med å fortelle om måltidet på den minste avdelingen i vår barnehage. Rutiner, hygiene, humor og samtaler med barna er blant våre viktigste fokusområder rundt og under måltidene. ********************************* 1 og 2 åringene. Etter samlingsstund, synger vi sangen «Labbetussemann». Barna begynner med en gang å trekke opp genseren og gå mot badet. De vasker hendene og går inn på spiserommet. Der løftes de opp i stolene og får på smekke. For å dele opp gruppen litt, sitter to barn og en voksen på et mindre rom, hvor det er lave stoler og lavt bord. Fokuset til de voksne på avdelingen (og barnehagen) skal være rettet mot barna. Mat, drikke og grønt Foreløpig har vi smurt opp fat med ulike påleggstyper, noen med «garnityr», som agurk, paprika, druer og sylte agurk og noen uten. Barna får hver sin kopp med melk og får så velge hva de vil ha av maten. Oppsiktsvekkende nok velger de å forsyne seg med skivene med garnityr. Akkurat som om det estetiske styrer barnas valg. Det er ikke alltid at garnityrene faller i smak, men vi opplever mer og mer at den også blir spist. Spesielt moro var det å følge med på barnas første møte med sylteagurk, og prosessen fra og ikke like, til å like. Nå ser det ut som om alle ni, elsker sylteagurk. Frukt og grønt Vi startet året med og bare servere banan. Etter hvert har vi spedd på med biter av druer og revet/ ostehøvlet eple, pære, kålrot og gulerot. Mais korn ble også et populært innslag hvor pinsettgrepet ble satt på prøve. Nå har størrelsene og variasjonen på frukten økt med barnas alder og barna velger den frukten de vil ha. I denne forbindelse mener vi det er viktig og samtidig jobbe med turtaking og mengder, og i første omgang mengden én. Altså å lære barna at de må vente på sin tur og at de kan forsyne seg med én frukt om gangen. Vi avslutter måltidet ved å gi barna hver sin varme klut, til vask av hender og ansikt. Når barnet er klar til å løftes av stolen, sier vi ”takk for maten”. Barna begynner å få dette til å sier selv, ”takk, takk”. ************ I høst lagde vi på avdelingen grønnsaksuppe, og i forkant av det satte vi oss ned sammen med barna og undersøkte ulike ukokte grønnsaker. Det var spennende og oppleve hvordan barna ved hjelp av sansene gjorde seg kjent med grønnsakene. 2. hver uke lager vi varm mat i barnehagen og grønnsaker er en naturlig del av menyen, som da vi serverte plukkfisk med revet gulrot. ************ Det meste av dette startet vi med før vi ble en 5 om dagen barnehage, men vi gleder oss til å oppleve hva vår økte bevisstheten rundt frukt og grønnsaker vil gjøre med oss og vår kreativitet i hele barnehagen. Karin M. Wang