Hopp til innhold

Sorgenfri barnehage

Skrevet av: Sorgenfri barnehage | Sist oppdatert 14.10.2015 | Publisert 14.10.2015

Vår nye rutine for kosthold og måltider etter at vi ble fem om dagen barnehage. Ulike måltidene: FROKOST/MATPAKKEN. Barna har med egen matpakke hjemme fra. Vi skal oppfordre foreldrene til å ha frukt, sundt pålegg, grønnsaker, egg Barna bør alltid ha med seg noe selv om de har spist frokost hjemme pga samhold og ro på basen. De barna som har glemt å ta med noe skal få mat fra barnehagen. LUNSJ Kutte opp frukt og grønnsaker i tillegg til lunsj. (Servere barna f.eks vannmelon, banan og eplebiter o.l.). Bruke opp det vi handler inn. Unngå å kaste mat. Bruke agurk, paprika, gulrøtter, kålrabi, blomkål, sukkererter, brokkoli, avokado, frosne grønnsaker og cherrytomater. Varm lunsj kan en bruke lapskausblanding, fiskekaker, fiskepudding, karbonade, pizza m/ skinke, karbonadekjøttdeig, go og mager kjøttdeig, kyllingfilet, laks, potet, potetbåter, bakt potet, god og mager pølser. Bruke brødskiver som hamburgerbrød. Havregrynsgrøt. Bruke basmati’s ris, boil in bag ris. Bruke kun fullkornpasta. Lage kålrabistappe. Pålegg – skinke, kyllingpålegg, salami, egg, makrell i tomat, røykelaks, ost, skinkeost, kaviar, leverpostei, servelat, eggerøre, omelett Bruke bremykt smør. La et par bokser stå fremm slik at det blir mykt. Ha alltid grønnsaker til varmlunsj så fremst det passer til retten. Ikke ha sukker i vafler og pannekaker. Ha havregryn i vaffelrøren. Ketsjup uten sukker. Knekkebrød Bruke kesam og vaniljekesam. Det skal/bør være en varmlunsj i uka. Hver fløy bør ha fast plan over måltidene som serveres. Varmlunsjen kan være på en fast dag. FRUKTMÅLTID Server gjerne både frukt og grønsaker. Bruke opp rester. Servere «restetapas» til barna. BURSDAGER Kutte ut Taco. Sunn pizza med grov bunn. God og mager pølser med lomper og pasta. FORELDREKAFFE/FRUKT Smoothie og fruktfat