Hopp til innhold

Den eldste profesjonelle måten å tilberede mat på er å woke. Chow, som det heter på kinesisk har vært brukt i flere tusen år.

Hvordan?

For å woke trengs en egnet kjele eller panne som settes på eller over sterk varme. Tradisjonelt brukes det i hovedsak grønnsaker, litt frukt, sjømat, kylling eller svinekjøtt, med kokt ris som det naturlige tilbehøret.

Grønnsaker, fisk og/eller kjøtt skjæres i strimler og tas over i wokpanne eller en annen egnet panne med varm olje. Det er en fordel å woke små porsjoner om gangen. De oppdelte ingrediensene freses raskt i den varme oljen, smakes til - og er så serveringsklar. Smak, konsistens og alt av næringsstoffer bevares optimalt.

Vi er ikke avhengig av oppskrift når vi woker, men det kan være retningsgivende.

Tips om wok:

  • Beregn ca 450 gram per person. 
  • Å woke hever smaken på grønnsakene. Men husk, wok litt og litt av gangen og ikke mer enn i 2 minutter.
  • Skjær grønnsaker opp i strimler, fres dem i varm olje og tilsett f.eks. hvitløk, soyasaus og revet frisk ingefær.
  • Friske urter er ypperlig i wok. Ha dem i helt til slutt.
  • Wokmat bør serveres umiddelbart

Forslag til grønnsaker du kan woke

Er du ikke vant med å woke, så er det greit å begynne med noen sikre grønnsaker. Sukkererter, stilkselleri, asparges, aubergine, hodekål, brokkoli, paprika, squash, kinakål, gulrot, purre, kålrot, spirer, sopp, mais og løk smaker kjempegodt i wok, og etter hvert så blir du kanskje nysgjerrig på å forsøke andre grønnsaker. Du kan ikke gjøre feil med wok. Alt blir godt.

Frukt i wok

Frukt er godt i wok. Skjær frukten i like store biter, f.eks. eple, mango, ananas og kiwi, wok fruktbitene i litt smør sammen med litt honning og hakket koriander. Strø hakkede nøtter over ved servering.