Smak kan læres

Å smake er ikke farlig, - det er gøy! Hanne, Sondre, Jacob og Brage tar utfordringen.

Å smake er ikke farlig, - det er gøy!

Det siste mener i alle fall gjengen som sitter foran det bugnende bordet med frukt og grønt. Brage (4), Sondre (6), Jacob (7) og Hanne (8) tar utfordringen med å smake, til tross for at en del av grønnsakene ser litt skumle ut. Kanskje greit å begynne med noe kjent.

– Mmm, det er det største jordbæret jeg har sett, ligner på en rumpe, sier Sondre og ler godt.

– Jeg plukket jordbær sammen med farfaren min  en gang, informerer Hanne – vi plukket sikkert fem sånne store grønne kasser.

Praten går og de små barnehendene griper stadig noe nytt som de vil smake på, for det å smake, det er ikke farlig – det er gøy! I alle fall helt til Brage prøver seg på en

stor bit med rå brokkoli – det faller ikke helt i smak, men de ler godt av det også.

– Jeg liker best nycherrytomater, jeg, fastslår Brage.

Smak læres

At frukt og grønt er superbra for barna, er noe alle voksne vet. Men hva gjør vi når barna sier at de ikke liker det? Mesterkokk og smaksekspert Odd Ivar Solvold har svaret: Ikke gi opp! Smak er nemlig noe man lærer.

– Start med de søte fruktene og grønnsakene, og introduser dem i rå tilstand først. Når ungene har vent seg til smaken av rå grønnsaker, er det lettere å få dem til å like grønnsaker som er kokt eller stekt, tipser han.

Smak ti ganger

For å lære å like en smak, er det ikke nok å introdusere smaken én gang. Det tar minst 8-10 «smaksprøver» før man venner seg til nye smaker og matsorter. Gi barna en bitteliten bit, og prøv å gjøre det til en lek. Smaksprøvene må ikke oppfattes som tvang, da kommer ungene garantert ikke til å like smaken!

– Skåler med ferdigkuttede frukter og grønnsaker er en fin måte å få unger til å smake. Da får de velge selv, og de blir mer nysgjerrige. Dessuten er det lurt å bli introdusert for én og én smak! Barn liker best rene smaker, de er ikke så glad i mange ting som er blandet sammen, for eksempel i gryter og salater.

Riktig tilberedning

Solvold mener at vi ofte ikke er flinke nok med selve tilberedningen av grønnsaker.

– Overkokte grønnsaker, særlig kålsorter, smaker ikke godt. Dampede grønnsaker blir derimot sprøere og fastere. Og toppet med en klatt ekte smør blir de fleste grønnsaker enda bedre, særlig kål, brokkoli, blomkål og mais, sier mesterkokken.

Han mener at vi gjerne kan servere ungene rene grønnsaksretter, for eksempel grønnsaksuppe  eller dampet nykål med litt smør. Men vær oppmerksom på førsteinntrykket!

– Er det første møtet med rosenkål dårlig, kan det ta år før ungene vil spise det igjen!

Grønnsakspisetips

  1. Introduser én og én smak om gangen.
  2. «Vil ikke ha»? Fortsett å tilby!
  3. Start med de søte fruktene og grønnsakene, de er lettest å like.
  4. Gi småbarna varierte smaksintrykk for å forebygge kresenhet.
  5. Perioden når barnet introduseres for fast føde er en fin anledning til å tilvenne barnet ulike typer grønnsaksmos.
  6. Si til barna at de kan prøve å spise et trafikklys hver dag (én grønn, én gul og én rød grønnsak) for å gjøre det litt mer spennende å spise grønnsaker.

For flere tips, se våre YouTube-videoer: