09.02.2024 15.44.18 av Iselin Bogstrand Sagen, Innholdsrådgiver ernæring

«Bli en smaksdetektiv» vant 1.plass i intensjonsavtalens utmerkelser

Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) med konseptet "5 om dagen barnehage" fikk 1.plass i konkurransen "intensjonsavtalens utmerkelser" som ble delt ut av Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol på NHO denne fredagen.

Deltok med konseptet «bli en smaksdetektiv»

Hvert år konkurrerer aktører i matvarebransjen om utmerkelser for særlig god innsats for sunt kosthold*. OFG var nominert i kategori 2; sunnere markedsføring med en aktivitet fra «5 om dagen barnehage» med konseptet «Bli en smaksdetektiv».

Hittil har 19000 barn fra 450 barnehager deltatt i programmet. 5 om dagen – barnehage er Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) sitt konsept mot alle barnehager. Konseptet er gratis og har som mål å øke tilgjengeligheten av frukt og grønt i barnehagen.

Les mer om konseptet her.

– For 3. år på rad har vi sendt gratis smaksbrosjyrer til barn i barnehager over hele landet der målet er å få barna til å smake på og spise mer frukt og grønt. I brosjyren kan barna krysse av på det de smaker på. Det å smake på frukt og grønt er med på å inspirere barna til å spise sunt og til å etablere gode matvaner tidlig i livet, forteller prosjektleder Maren Berg fra OFG.

Gir stor motivasjon

Ingvild Kjerkol applauderer konseptet.

–Dette er et konkret verktøy for å vekke interesse og smakspreferanser i en ung og viktig målgruppe. Det å la barna oppleve ulike type grønnsaker i barnehagen og hjemme gjør at OFG også vil kunne påvirke familiens innkjøpsvaner og valg av mat. Totalt sett kan dette føre til betydelig helsegevinst for befolkningen.

Prosjektleder for "5 om dagen barnehage", Maren Berg takker for prisen og er svært fornøyd med 1. plassen. 

– Dette gir stor motivasjon for å fortsette det viktige arbeidet fremover.

*Intensjonsavtalen om tilrettelegging for et sunnere kosthold, har som mål å føre til et mer helhetlig og overordnet samarbeid mellom bransjen og myndighetene, slik at det blir enklere for forbrukerne å ta sunnere valg. Et av innsatsområdene er å øke befolkningens inntak av frukt og bær, grønnsaker, grove kornprodukter og sjømat med 20 %.