19.06.2025 08:24:38 av Iselin Bogstrand Sagen, Innholdsrådgiver ernæring

Nye kåringer skal løfte økologisk frukt og grønt i dagligvarebransjen

For første gang i konkurransens 18-årige historie lanseres det to nye priser i NM i frukt og grønt dagligvare for å fremme økologisk frukt og grønt: «Beste butikk på økologisk frukt og grønt» og «Beste kjede på norsk økologisk frukt og grønt».

Prisene skal hedre dem som går foran og viser at det er mulig å lykkes med økologisk frukt og grønt. Bak initiativet står Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) i samarbeid med Landbrukets Økoløft.

Vi ser at økologisk produksjon fortsatt utgjør en liten andel av norsk grøntproduksjon. Ved å løfte frem de som lykkes med å tilby og eksponere et godt økologisk utvalg, håper vi å inspirere dagligvareaktørene til å satse, sier Iselin Bogstrand Sagen, prosjektleder for NM i frukt og grønt dagligvare i OFG.

Beste økologiske butikk og kjede

Prisene deles ut under OFGs fagdag i Oslo 23. oktober. Vinneren av «Beste butikk på økologisk frukt og grønt»  kåres etter grundige vurderinger av blant annet synlighet og merking av økologiske varer, bredde og kvalitet i sortimentet. For “Beste kjede på norsk økologisk frukt og grønt”  vurderes kjedenes volumandel NYT NORGE- merket økologisk frukt- og grønt av kjedens økologiske frukt- og grøntsalg. 

For å nå målet om økt økologisk produksjon, er det avgjørende at handelen bidrar. Disse prisene er et viktig steg i riktig retning. De sender et tydelig signal om at innsats for synlighet og tilgjengelighet for økologiske varer blir verdsatt, sier Elin Rømo Grande, prosjektleder for Landbrukets Økoløft.

Et bidrag for å nå nasjonale mål

Prisene støtter opp om regjeringens strategi for økologisk jordbruk, hvor målet er at 10 prosent av jordbruksarealet skal være økologisk innen 2032. I dag ligger andelen på 4,6 prosent, og kun 1,7 prosent av norsk grøntproduksjon er økologisk. Derfor er dagligvarebransjens rolle avgjørende for å nå målene.

Økt etterspørsel er avgjørende for at bønder skal tørre å satse. Økologiske bønder har en viktig spydspissfunksjon – de tar miljøansvar og utvikler løsninger hele landbruket kan dra nytte av, sier Elin Rømo Grande, prosjektleder for Landbrukets Økoløft.

Disse tre butikkene kjemper om å bli historiens første norgesmester

De tre dagligvareaktørene som hadde butikker med høyest økologisk frukt- og grøntandel fikk velge en butikk blant sine topp 5 butikker. Aktørene som kunne melde inn butikk var Norgesgruppen, Coop og Rema 1000. Her er de nominerte butikkene: 

  • Mega Meglergården

  • Rema 1000 Vindern

  • Meny Tangen

Les mer om kåringene her.