Hopp til innhold

Vi har et felles mål om å øke forbruket av frukt, bær og grønnsaker i befolkningen med 20 % innen 2021. Kjedene jobber mye med kategorien, men ofte er det også noen som bidrar til å gi det lille ekstra til sine kunder, medarbeidere og andre.

Som en del av den årlige konkurransen NM i frukt og grønt i dagligvarehandelen kåres også en ambassadør. Det er kjedene selv som får lov til å nominere sin ambassadør.

Kriterier for å bli kåret til årets ambassadør er:

  • Vedkommende viser kreativitet innenfor kjedens rammer.
  • Effektive tiltak som deles med andre.
  • Synlig vekst i kategorien eller svært godt salg over tid.

Nominerte kandidater 2019:

  • Linda Helene Veland Kallestad – SPAR Blomsterdalen
  • Andreas Lilleås – MENY Revetal
  • Siyamak Nemati – Kiwi XL Strømsø
  • Roald Bore – BaRe Stavanger
  • Susann Nordmo – Coop Marked Dverberg
  • Marius Runar Jensen – Coop Øst
  • Elisabeth Dydland – Coop Mega Ålgård
  • Kay Espen Pettersen – Coop Prix Valnesfjord
  • Christina Simensen – Coop
  • Kristian Langseth – Matkroken Bråten
  • Sudjaj – Bunnpris Ulsteinvik
  • Joker Flesberg
  • Dragana Jovic - Coop Obs! Mo i Rana

De nominerte blir vurdert av en profesjonell jury og noen toppkandidater får besøk.

Årets jury:

Ingvill Størksen – Direktør, dagligvare Virke

Har bakgrunn fra både helse og politikk og er svært engasjert i norsk dagligvarehandel.

Vegard Skuterud – Partner i Skuterud Kløvstad

Sosiolog og markedsanalytiker med stor interesse for dagligvarehandel.

Guttorm Rebnes - Direktør i Opplysningskontoret for frukt og grønt

Økonom og matinteressert, med spesiell interesse for grønnsaker, frukt og bær.

 

Endelig vinner kåres samtidig med øvrige vinnere i NM i frukt og grønt i uke 23 i Oslo.

Bildetekst: Årets jury: fra venstre: Vegard Skuterud, Skuterud Kløvstad, Ingvill Størksen, dagligvare Virke og Guttorm Rebnes, Opplysningskontoret for frukt og grønt.