Hopp til innhold

Kilder til vitamin K

Bakteriene i tarmen har mange viktige funksjoner og produksjonen av vitamin K er en av dem.

I tillegg til vitamin K produsert av tarmbakteriene, må vi også få tilført vitamin K fra kostholdet. De aller beste kildene til vitamin K er mørkegrønne grønnsaker som spinat, kål, brokkoli og rosenkål.

Stopper blødninger og styrker skjelettet

Vitaminet bidrar til at blodet koagulerer ved blødninger. Koagulering av blod er prosessen der blod klumper seg, noe som er livsviktig for å kunne begrense og stoppe blødninger.

Vitamin K er i tillegg viktig for å gjøre bein hardt, ved at det bidrar til å binde kalsium til beinvevet. I de nasjonale retningslinjene for forebygging og behandling av osteoporose (beinskjørhet) og osteoporotiske brudd, påpekes det at det er holdepunkter for at et høyt inntak av vitamin K kan være gunstig.

Ofte neseblod og dårlig sårheling?

Vanlige symptomer på mangel av vitamin K er hyppig neseblødning og dårlig sårheling. Om du mistenker at du har en mangelsykdom, bør du forhøre deg med legen din og få tatt en blodprøve for å sjekke status. Det kan også være andre årsaker til hyppig neseblødning og at sårene gror dårlig, så det er viktig å undersøke dette.

Antibiotikabehandling og nedsatt fettopptak kan gi mangel

Langvarig antibiotikabehandling kan svekke tarmbakterienes produksjon av vitaminet. Vitamin K er et såkalt fettløselig vitamin, noe som vil si at man trenger fett for å ta det opp. Ved tilstander der man har et dårlig opptak av fett eller ved et svært lavt fettinntak kan man risikere mangel.

Siden vitaminet kan produseres av tarmbakteriene våre er mangel sjeldent, men det betyr ikke at det ikke er nødvendig å få i seg vitaminet gjennom kostholdet. Det er forskjell på det å ha mangel og å ha et optimalt inntak. Dessverre er det ingen egne norske anbefalinger for inntak av vitamin K, og vi har heller ingen norske oversikter som viser innhold i matvarer.

Inkluder mørkegrønne grønnsaker i kostholdet.

Omtrentlig mengde mørkegrønne grønnsaker for å få i seg nok vitamin K blir vanskelig å anbefale siden det ikke finnes norske anbefalinger, men å inkludere mørkegrønne grønnsaker som en av sine «5 om dagen», noen ganger i uken, er et godt råd. På kjøpet får man også andre nyttige næringsstoffer. Brokkoli og spinat er for eksempel også gode kilder til folat, som er et B-vitamin.  

Les mer: Hva er «5 om dagen»?

Tar du blodfortynnende medisiner?

Personer som bruker Marevan (warfarin) skal være forsiktige med å få i seg store mengder vitamin K (både gjennom tilskudd og gjennom maten) da dette kan hindre medisinens virkning. Om dette gjelder deg bør du forhøre deg med legen din om hvordan du bør tilpasse inntaket av vitamin K.