Derfor bør du spise frukt

Er frukt egentlig så sunt, og hvor mye frukt kan man spise? Hvilken frukt er den sunneste?

Ja, frukt er sunt 

Frukt er en viktig kilde til antioksidanter, mineraler, vitaminer og fiber, og er en særlig god kilde til vitamin C. Frisk frukt har et høyt innhold av vann, og det høye vanninnholdet og fiberinnholdet vil fylle magen godt, gi god metthetsfølelse og bidra til en god fordøyelseEt høyt inntak av fiberrike matvarer som frukt, grønnsaker, bær og fullkorn er assosiert med lavere risiko for tykktarmskreft.  

Nyere forskning viser også at fiber er god mat for de gode tarmbakteriene som hjelper med å holde oss friske.  

De siste årene har det vært stilt spørsmål om frukt egentlig er så sunt på grunn av fruktens karbohydratinnhold. Noen lurer også på om man kan legge på seg av frukt. Det korte svaret er at frukt er sunt, karbohydratinnholdet er ikke noe friske mennesker behøver å bekymre seg over og nei – det er nok ikke frukten som er syndebukkenNorske kostholdsundersøkelser viser at vi fortsatt spiser mindre frukt og grønt enn anbefalt.  

En nærmere forklaring kan du lese her: Frukt, sukker og fruktsukker.  

Derfor bør du spise 5 om dagen 

Rådet om 5 om dagen består av 500 g frukt og grønnsaker hver dag, halvparten av hver. Et variert og høyt inntak av frukt og grønnsaker er forbundet med redusert risiko for en rekke livsstilsrelaterte sykdommer, deriblant hjerte- og karsykdom og flere kreftformer.  

Hvilken frukt er sunnest? 

Det er først og fremst et høyt og variert inntak av både frukt, bær og grønnsaker som er gunstig for helsen vår. Spiser du et vidt spekter av forskjellige frukt, bær og grønnsaker får du i deg alle vitaminene og mineralene som matvaregruppen kan tilby. Det er derfor vanskelig å skulle peke ut enkelte frukter som sunnere enn andre 

Ikke sunt før det er spist 

Den sunneste frukten er den du faktisk spiser. Det er ikke så mange som spiser mye grapefrukt og granateple, men mange spiser bananeple og appelsinDet er de fruktene som vi spiser mest av som gir mest næring, og alle har de til felles at de tilfører kroppen mye godt, og bidrar til 5 om dagen.  

Spis frukt som mellommåltid, som sunn snacks, og la frukten være en del av måltidene. Hva med å toppe havregrøten med frukt og bær? Oppskrift finner du her.