Hopp til innhold

Dette er en porsjon
En porsjon tilsvarer 100 g eller 1 dl. Det vil si at målet er å få i seg 500 g frukt, bær og grønnsaker hver dag, fordelt på halvparten frukt og bær og halvparten grønnsaker. Både friske, fryste, hermetiske og varmebehandlede frukt, bær og grønnsaker teller med. Tørket frukt kan også inngå som del av anbefalingene, men porsjonsstørrelsene bør justeres ned, og man bør velge produkter som ikke er tilsatt sukker. Et glass juice kan telle med som 1 av 5 om dagen. Når vi drikker juice er mye av fibret fjernet og da også noen av helseeffektene. Derfor anbefales det at vi ikke drikker mer enn 1 av porsjonene som juice.

Spis regnbuens farger
Frukt, bær og grønnsaker inneholder mange ulike næringsstoffer og virkestoffer som er gunstig for helsen vår. Vi vet imidlertid ikke nok om enkeltfaktorene som gir de beskyttende effektene på kroppen. Derfor bør vi spise variert. Frukt som appelsin, mango og melon har et høyt innhold av vitamin C som styrker immunsystemet. Grønnkål har et høyt innhold av vitamin E som beskytter cellene mot oksidativt stress. Spinat har et høyt innhold av beta-karoten som omdannes til vitamin A i kroppen. Vitamin A hjelper til å opprettholde normal hud og normalt syn. Bær som jordbær og blåbær er en kilde til folat, som er med på å redusere tretthet og utmattelse, mens sellerirot er en kilde til kalium som hjelper til med å opprettholde normalt blodtrykk. På denne måten utfyller ulike frukt, bær og grønnsaker hverandre når vi spiser variert.

Så lett får du i deg «5 om dagen»
La frukt, bær og grønnsaker være en naturlig del av hvert måltid. Til frokost kan du ha bær på havregrøten eller friske grønnsaker på brødskivene, til lunsj kan du lage suppe eller smoothie, til middag kan du ha salat ved siden av og til kvelds kan du ha avokado på brødskiven eller omelett med grønnsaker. Maten både ser bedre ut og smaker bedre med frukt, bær og grønnsaker til.

Ha alltid frukt, bær og grønnsaker tilgjengelig og gjør det til en vane å fargelegge maten.