Så enkelt fargelegger du dagens måltider

Frukt, bær og grønnsaker er et pluss for det du spiser. Når du gir mer plass til grønnsaker, gir du mindre plass til noe annet. En god huskeregel er at halve tallerken bør innholde grønnsaker, frukt og bær - til alle dagens måltider. På den måten får du mer vitaminer, mineraler og kostfiber, og vips så har du fått de anbefalte «5 om dagen». Du vil merke at hele kroppen går i pluss når den får mer av det riktige drivstoffet. Ikke minst vil både hud og humør gløde.

Spis fargerikt

Vi spiser også med øynene. En brødskive med ost ser mer innbydende ut med agurkskiver på, samt noen små tomater og et halvt eple ved siden av. Dette er en enkel måte å gi kroppen mer av det den trenger, samtidig som måltidet blir mye mer fristende med alle de vakre fargene. Ulike farger på grønnsakene forteller om ulike virkestoffer som har ulike effekter på kroppen. Derfor er det smart å spise alle regnbuens farger - hver dag! Frukt, bær og grønnsaker er et pluss for alt du spiser.

Opplysningskontoret for frukt og grønt - frukt.no/fotograf Synøve Dreyer

Frukt og grønnsaker er godt som mellommåltid

Blir det lenge mellom måltidene? Pass på å ha gulrøtter, oppskåret kålrot, småtomater eller agurk i tykke skiver tilgjengelig. Enten det er i en «snacksepose» i bilen eller i kjøleskapet når barna kommer hjem. Sunt og godt! 

Grønnsaker i pastasausen

Uansett hvordan du velger å lage pastasausen kan du enkelt gjøre den enda bedre. Tilsett et par revne gulrøtter i sausen og du har både drøyet sausen og gitt den påfyll av vitaminer som kroppen trenger. I tillegg til at den smaker mye bedre. Selleri og løk er andre grønnsaker som passer fint å tilsette i en pastasaus. Ved å mose grønnsakene før de tilsettes sausen, kan du få kresne barn til å spise grønnsaker uten at de merker det. 

Oppskrift på pastasaus

Kutt – kok – mos

Potetmos er enkelt å lage og smaker godt. Har du tenkt på at nesten alle grønnsaker kan moses? Prøv deg frem med ulike rotgrønnsaker. Skjær dem i biter, kok dem møre og mos. Smak til med litt melk og noen krydderurter.

Opplysningskontoret for frukt og grønt - frukt.no

Halve tallerken med grønt

Det er helt greit med både pizza, hamburger og pølser til middag når du bare husker på grønnsakene. Lar du halve tallerken være forbeholdt grønnsaker, vil du automatisk spise mindre av det andre og på den måten få et mye bedre, balansert måltid etter kroppens ønske. Ha alltid salat eller andre grønnsaker til middag. Og ønsker barna pannekaker, er det bare å servere ventegrønnsaker og en deilig blomkålsuppe til, så er også det blitt en fullverdig middag.

Frukt eller smoothie til dessert

Det er hyggelig å runde av middagen med noe godt – et fat med oppskåret frukt er en fantastisk hverdagsdessert. Vil du gjøre noe ekstra stas, så lag smoothie.

Smoothie-oppskrifter

Husk halve tallerkenen med frukt og grønt til alle måltider.

 

Halve tallerkenen med pasta og salat