Mat som er bra for hjernen

Både hukommelse og læring påvirkes av hva vi spiser. Det samme gjør humøret. Gir du hjernen riktig drivstoff, fungerer du bedre.

Følg noen viktige huskeregler

 

Fyll halve tallerkenen med grønnsaker, frukt og bær

Fyller du din halve tallerken med grønnsaker, frukt og bær til alle måltider, kommer du i mål med dine 5 om dagen. Halve tallerkenen med grønnsaker, frukt og bær er en lett huskeregel - og så ser det godt ut og gjør godt for kroppen, og gir større matglede.
 
 

#MerAv

Helsedirektoratets #MerAv-kampanje handler om det vi bør spise mer av, nemlig grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og sjømat. Det er både sunt og bærekraftig.
For inspirasjon, følg #MerAv på sosiale medier.
 

Hold blodsukkeret stabilt

Det mest grunnleggende rådet er å holde blodsukkeret stabilt gjennom hele dagen. Spis regelmessig (hver 3-4 time) og hold sukkerholdig mat-og drikke borte fra hverdagen. Det som skjer når du spiser kaker, boller, brus og søtsaker, er at blodsukkeret får store svingninger, først raskt opp og så raskt ned. Det at blodsukkeret faller raskt ned igjen, kan gå utover både konsentrasjon og humør. Det gjør også at du kan få lyst på mer mat. Kommer du inn i en ond sirkel her, kan det blant annet føre til overvekt.

Velg grove karbohydrater

Karbohydrater fra grovt brød, linser, bønner, fullkornpasta, nøtter, bær og grønnsaker er smart hverdagsmat, fremfor mat med lyst mel og sukker. Alt til sin tid.

Få i deg omega 3

Hjernen består av 60 % fett og mye av det er omega 3 og omega 6. For at hjernen skal fungere normalt må den altså ha påfyll av dette fettet, som du får fra fet fisk, tran, nøtter og frø.

Spis frukt, bær og grønnsaker

Spiser du frukt, bær og grønnsaker hver dag får du tilførsel av vitaminer og andre stoffer som stimulerer hjernen. De ulike fargene representerer ulike stoffer, så spis gjerne regnbuens farger hver dag.

Opplysningskontoret for frukt og grønt - frukt.no - fotograf Marte Garmann

 

Spis proteiner

I tillegg til fett og vann, består hjernen av proteiner som inngår i signalstoffer som påvirker læring. Egg, fisk, kjøtt, meieriprodukter, bønner, linser, nøtter og frø er altså viktig for hjernens kommunikasjonssystem.

 

Halve tallerkenen pizza og salat