Hopp til innhold

1.  Hold blodsukkeret stabilt

Det mest grunnleggende rådet er å holde blodsukkeret stabilt gjennom hele dagen. Spis regelmessig (hver 3-4 time) og hold sukkerholdig mat-og drikke borte fra hverdagen. Det som skjer når du spiser kaker, boller, brus og søtsaker, er at blodsukkeret får store svingninger, først raskt opp og så raskt ned. Det at blodsukkeret faller raskt ned igjen, kan gå utover både konsentrasjon og humør. Det gjør også at du kan få lyst på mer mat. Kommer du inn i en ond sirkel her, kan det blant annet føre til overvekt.

2.  Velg grove karbohydrater

Karbohydrater fra grovt brød, linser, bønner, fullkornpasta, nøtter, bær og grønnsaker er smart hverdagsmat, fremfor mat med lyst mel og sukker. Alt til sin tid.

3.  Få i deg omega 3

Hjernen består av 60 % fett og mye av det er omega 3 og omega 6. For at hjernen skal fungere normalt må den altså ha påfyll av dette fettet, som du får fra fet fisk, tran, nøtter og frø.

4.  Spis frukt, bær og grønnsaker

Spiser du frukt, bær og grønnsaker hver dag får du tilførsel av vitaminer og andre stoffer som stimulerer hjernen. De ulike fargene representerer ulike stoffer, så spis gjerne regnbuens farger hver dag.

5.  Spis proteiner

I tillegg til fett og vann, består hjernen av proteiner som inngår i signalstoffer som påvirker læring. Egg, fisk, kjøtt, meieriprodukter, bønner, linser, nøtter og frø er altså viktig for hjernens kommunikasjonssystem.