Hopp til innhold

1. Start tidlig

For å forebygge kresenhet, er det viktig å tilby barnet varierte smaksinntrykk med én gang de starter med fast føde. Perioden når barnet introduseres for fast føde er en fin anledning til å tilvenne barnet ulike typer grønnsaker. Et godt råd er å mose grønnsaker som for eksempel gulrøtter, poteter, mais og brokkoli sammen til en grønnsaksmos. Når barna begynner å spise mer fast kost, vær bevisst på at du tilbyr og tilgjengeliggjør ulike typer frukt og grønnsaker, og ikke slutter med å gi barnet for eksempel erter eller brokkoli selv om de sier at de ikke liker det.

2. Gå langsomt frem

Introduser en ny mattype om gangen, hver tredje eller fjerde dag. Hvis barnet ikke vil ha en bestemt type mat, lar du den være noen dager før du prøver igjen.

3. Begynn med grønnsaker som ikke smaker så sterkt

Barn liker gjerne grønt som ikke smaker så sterkt, som for eksempel agurk, gulrot, minimais, cherrytomater og sukkererter. Skjær dem opp i staver – det gjør dem lettere å spise. Hvis barnet ditt er veldig lite og du er redd for at småbiter skal løsne og sette seg i halsen, kan du knytte maten inn i en liten lerretsklut og la barnet tygge og suge på maten gjennom stoffet.

Små barn elsker vanligvis også smaken og konsistensen på poteter, kålrot, gresskar, og grønn og gul squash. Disse grønnsakene kan du gjerne prøve som førstegangs fast føde for babyer.

4. Fortsett å tilby - Ikke gi opp!

Barn tiltrekkes naturlig av mat som de kjenner fra før. Forskning viser at barn må få mulighet til å smake på ny mat eller nye smaker sju til ti ganger før de tenker på den som kjent. Det kan derfor hende at du må tilby barna den samme maten tilberedt på ulike måter – som for eksempel i form av mos, lett stekt eller kokt – mange ganger før de godtar den. Problemet er at de fleste av oss gir opp etter omtrent tredje eller fjerde forsøk, og tror at de ikke liker den. Prøv deg frem med ulike variasjoner, fortsett å tilby, og oppfordre dem til å ta bare "en liten smak". Gjør gjerne en liten lek ut av det. Ikke gi opp!

5. Ikke lag oppstyr rundt det!

Å vise barna at vi nyter frukt og grønnsaker og måten vi omtaler frukt og grønt på, har en stor innvirkning på hva barna våre liker og forbinder med hva som er godt. Mange foreldre forventer at barna ikke skal like grønnsaker, og forsterker denne troen ved måten de snakker om grønnsaker på. Unngå å si at barna er flinke eller lag ekstra oppstyr bare fordi de spiser grønnsakene sine. Og bruk ikke is og godterier som belønning! Dette forsterker bare troen om at grønnsaker ikke er godt.

6. La barna delta i matlagingen

Barn liker som regel å delta i kjøkkenarbeidet. La barna noen ganger få være med å velge ut, vaske, skrelle, dele, lage skiver, tilberede og servere grønnsaker. Du kan bli overrasket over hvor mye agurk barna spiser bare de får være med på å skjære den opp selv.

7. Kutt opp frukt og grønnsaker, og lag gjerne mos

Barn spiser mer når frukt og grønt er oppkuttet eller most. Et selvlaget fruktfat eller fruktsalat til barne-TV er ofte populært. Lager du mos kan du enkelt introdusere en ny frukt eller grønnsak og gjøre barnet vant til smaken.

8. Prøv å dyrke noen av grønnsakene selv

Det å dyrke sine egne grønnsaker kan bidra til å øke barnas interesse.  La barna være med på hele prosessen fra innkjøp av frø, til planting, vekst og høsting, og lær dem om grønnsaken. Frukt.no har et eget leksikon over alle mulige typer frukt og grønt som kan brukes til å finne informasjonen du trenger.

9. Dine barn blir hva du spiser

Barn kopierer foreldrenes matvaner. Hvis du ikke spiser frukt og grønt, gjør ikke dine barn det heller. Tilby frukt og grønt i mindre biter, og spis av det selv slik at barna ser det.