Hopp til innhold

1. Start tidlig

De fem første årene av livet legger vi grunnlaget for våre matvaner, og vanene vi etablere tidlig er med på å prege oss i både ungdomsår og voksen alder. For å forebygge kresenhet, er det viktig å tilby barnet varierte smaksinntrykk med én gang de starter med fast føde. Perioden når barnet introduseres for fast føde er en fin anledning til å tilvenne barnet ulike typer grønnsaker. Et godt råd er å mose grønnsaker som for eksempel gulrøtter, poteter, mais og brokkoli sammen til en grønnsaksmos. Når barna begynner å spise mer fast kost, vær bevisst på at du tilbyr og tilgjengeliggjør mange ulike typer frukt og grønnsaker.

2. Gå langsomt frem

Introduser én ny mattype om gangen, hver tredje eller fjerde dag. Hvis barnet ikke vil ha en bestemt type mat, lar du den være noen dager før du prøver igjen. Husk at det er lov å ikke like, så lenge man smaker. Prøv deretter på nytt litt senere.

3. Begynn med grønnsaker som ikke smaker så sterkt

Barn liker gjerne grønt som ikke smaker så sterkt, som for eksempel agurk, gulrot, minimais, cherrytomater og sukkererter. Skjær dem opp i staver – det gjør dem lettere å spise. Hvis barnet ditt er veldig lite og du er redd for at småbiter skal løsne og sette seg i halsen, kan du knytte maten inn i en liten lerretsklut og la barnet tygge og suge på maten gjennom stoffet.

Små barn elsker vanligvis også smaken og konsistensen på poteter, kålrot, gresskar, og grønn og gul squash. Disse grønnsakene kan du gjerne prøve de første gangene du gir fast føde til din baby.

4. Fortsett å tilby - ikke gi opp!

Barn tiltrekkes naturlig av mat som de kjenner fra før, gjerne søtt, salt og fett. Forskning viser at barn må få mulighet til å smake på ny mat eller nye smaker minst seks til åtte ganger før de tenker på den som kjent. Vi vet også at antall nødvendige eksponeringer øker med barnets alder, så det vil være en fordel å venne barnet til flest mulig smaker så raskt de starter med fast føde (fra 6-18 måneder). Da legger du et godt grunnlag for barnet ditt. Tilby barna den samme maten tilberedt på ulike måter – som for eksempel i form av mos, lett stekt eller kokt – flere ganger. Prøv deg frem med ulike variasjoner, fortsett å tilby, og oppfordre dem til å ta bare "en liten smak".

5. Unngå bruk av belønning

Å vise barna at vi nyter frukt og grønnsaker og måten vi omtaler frukt og grønt på, har en stor innvirkning på hva barna våre liker og forbinder med hva som er godt. Mange foreldre forventer at barna ikke skal like grønnsaker, og forsterker denne troen ved måten de snakker om grønnsaker på. Unngå å si at barna er flinke eller lag ekstra oppstyr bare fordi de spiser grønnsakene sine. Og bruk ikke is og godterier som belønning! Dette forsterker bare troen om at grønnsaker ikke er godt, og virker mot sin hensikt.

6. La barna delta i matlagingen

Barn liker som regel å delta i kjøkkenarbeidet. La barna noen ganger få være med å velge ut, vaske, skrelle, dele, lage skiver, tilberede og servere grønnsaker. Du kan bli overrasket over hvor mye agurk barna spiser bare de får være med på å skjære den opp selv. Hvis mulig, legg varianter av frukt og grønt i egne skåler. Det er en grunn til at taco er mange barnefamiliers favoritt; Her er alle ingredienser servert enkeltvis, og barna kan plukke og velge helt selv.

7. Kutt opp frukt og grønnsaker, og lag gjerne mos

Smak og konsistens er de viktigste faktorene som avgjør hva barn liker. Små barn spiser mer når frukt og grønt er oppkuttet eller most. Et selvlaget fruktfat eller fruktsalat til barne-TV er ofte populært. Lager du mos kan du enkelt introdusere en ny frukt eller grønnsak og gjøre barnet vant til smaken, før du senere serverer samme vare i fast form. Dette avhenger selvfølgelig av barnets alder.

8. Prøv å dyrke noen av grønnsakene selv

Det å dyrke sine egne grønnsaker kan bidra til å øke barnas interesse.  La barna være med på hele prosessen fra innkjøp av frø, til planting, vekst og høsting, og lær dem om grønnsaken. Frukt.no har et eget leksikon over alle mulige typer frukt og grønt som kan brukes til å finne informasjonen du trenger.

9. Dine barn blir hva du spiser

Barn kopierer foreldrenes matvaner, så gå foran som et godt forbilde. Hvis du ikke spiser frukt og grønt, gjør ikke dine barn det heller. Tilby frukt og grønt i mindre biter, og spis av det selv slik at barna ser det.

 

Kilde: Barn og smak, Nofima, 2017