Beste kjede på Nyt Norge-eksponering

For mange forbrukere er det viktig å vite hvor maten de kjøper kommer fra, og i kategorien frukt og grønt er preferansen for norsk høy for en rekke ulike produkter.

Nyt Norge-merket som nå finnes på over 1200 frukt og grønnsaker er en garantist for norsk opprinnelse. Merket er kjent av 94% av forbrukerne, nyter høy tillit og 6 av 10 sier de ser etter merket når de handler.

Å bruke Nyt Norge-merket aktivt i butikk er et salgsfremmende tiltak for å friste forbruker til å velge mer norske varer. Spesielt når norsksesongen for frukt og grønnsaker er på sitt beste og butikkene bugner av norsk er det en god anledning til å sette fokus på opprinnelsen. I årets konkurranse har vi derfor opprettet en ny kategori hvor vi kårer den kjeden som er best på å benytte Nyt Norge som et virkemiddel på POS og i øvrige reklamesammenheng for å fremme salget av norske frukt og grønnsaker i uke 36 – 40, i en eller flere uker i perioden.

 

Reglene for bruk er enkle:

- Nyt Norge-merket kan fritt benyttes i direkte tilknytning til produkter som er merket.

- Nyt Norge-merket kan også brukes på mer generelt materiell for en hel kategori, men da må tilleggsteksten «Se etter merket» brukes sammen med logoen.

Link til Nyt Norge merkets designguide.

 

Konkurransen avgjøres på grunnlag av innsendte bilder fra kjedene av materiellet som blir brukt, f.eks. plakater, palleskjørt, hyllemarkører, oppskriftshefter, i tilbudsaviser og i øvrig reklame som annonser og TV reklame, samt observasjoner i butikk. Nielsen IQ gjennomfører butikkbesøk i uke 36 og 37 (butikkene som får besøk er de samme som er nominert fra kjeden til kåringen “Beste 5 om dagen butikk”). På grunnlag av dette vil juryen kåre årets vinner. Premieutdelingen holdes 17.oktober 2023 i Oslo.

Kjedene melder sin interesse for å delta i kåringen innen uke 21.august og dokumentasjon sendes innen 20. september til iselin@frukt.no.