Hopp til innhold

Beter holder deg frisk og opplagt

Vi finner beter i røde, gule, hvite og polkafargede varianter. Den sterke rødfargen i rødbetene vitner om et høyt innhold av antioksidanter, nærmere bestemt betalainer. Ytre påvirkninger som røyking, alkohol, dårlig kosthold eller for mye stress kan øke konsentrasjonen av frie radikaler i kroppen din. Et høyt inntak av antioksidanter vil hjelpe kroppen å takle dette, og rødbeter er en god kilde. Beter generelt er rike på kostfiber som regulerer magen din, og B-vitaminet folat som kan gjøre deg mindre trøtt og uopplagt. Med andre ord ingen grunn til å la betene ligge nå som høstmørket faller på.

Studier har og vist at rødbetejuice kan fremme prestasjonsevnen under trening, men her trengs det mer forskning.

Beter er ikke bare tilbehør

Beter har en søtlig smak og kan brukes på svært mange måter. De fungerer fint som tilbehør, men kan også bære en hel rett alene takket være sin karakteristiske smak. Bakt i ovnen, stekt i panne, som puré eller suppe, eller en fantastisk betetartar som du kan imponere middagsgjestene med. Hva med å gjøre fredagskosen spenstig og smakfull med betechips? Det er godt for store og små samtidig som dere kan kose dere til dagens 5 porsjoner med frukt og grønt.

Beter setter farge på tallerkenen

Gule beter har en dyp farge som setter farge til annen mat, og passer derfor godt i for eksempel supper. Bruk revne rødbeter i salater, råkost eller som garnityr, det gir fristende og fargerike retter. Rødbet i juicer og smoothies gir en dyp rødfarge og god smak, og litt bakte rødbeter i pannekakerøren gir morsomme pannekaker som frister barna. Uansett hva du velger å gjøre med betene bør du spise dem ferske - da kommer virkelig smaken til sin rett.

 

Rødbeter bør ikke gis til barn under 6 mnd. på grunn av høyt nitratinnhold.