Hopp til innhold

Vårt jordbærspisende mønster har forandret seg i løpet av de siste par tiårene. Tidligere ble jordbærene både syltet og frosset ned for vinteren. Nå spiser vi de friske og herlige jordbærene som oftest som de er.

Bruksområdet har også endret seg. Jordbær som dessert er en selvfølge. Fortsatt er den klassiske varianten med fløte til den mest populære, likeså jordbær og iskrem smaker også alltid godt.

Jordbær med yoghurt, vaniljekesam, eggedosis og vanliljesaus, er alle herlige sommerdesserter. Jordbær i fruktsalater er også sommerlig og godt. For ikke å snakke om de deilige sommerkakene. Bløtkake med jordbær er nok fortsatt den mest populære. Den er lettvint og deilig.

Det er mange flere alternativer som gjør jordbæret anvendelig i sommersesongen.  Grønnsakssalater med jordbær er populært hele sommeren igjennom. Uansett innholdet i salaten, så er det deilig med sommerens friske jordbær i. Bare fantasien setter grenser.

Jordbær på ostebordet er vidunderlig. Og hvem kan tenke seg en sommermiddag uten jordbær? En bugnende bolle med jordbær til eller etter grillmaten smaker utrolig godt.

De fleste av oss liker å skjenke noe i glassene når maten ligger på grillen. En bowle kan være spennende som velkomstdrink. Eplemost blandet med farris, hvitvin eller en musserende vin. Godt er det med jordbær i tynne skiver og noen sitronskiver, kanskjet også et par stilker med sitronmelisse. Alle blir i godt humør med et slikt sommerglass i hånden, og med lukten fra grillmaten i luften.

 

Fokus

Litt fakta

Vi spiser ca. 4 kg jordbær per person i året. Og det aller meste spises selvfølgelig i den norske jordbærsesongen som normalt varer fra St. Hans til midten av august. Sorten Korona er den mest populære for oss nordmenn. Den er søt, bærene store og røde og lukten er herlig aromatisk.

Jordbær er en oppsvulmet blomsterbunn som inneholder bitte små jordbærfrø, og som botanisk sett er nøtter. Når det er sagt så går vi ikke rundt å tenker på jordbær som nøtter. Nei, det er og blir et bær for oss.

Jordbær har et høyt innhold av vitamin C og kostfiber og er også en kilde til folat. Det er lite kalorier i dette herlige bæret. Bare 39 kcal per 100 g.