Hopp til innhold

- Daglig leder Anne-Lise er en ildsjel og en dyktig ambassadør i bransjen. Driften preges av en helhetlig tankegang rundt sunnhet i meny og utvalg, og stor valgfrihet for den enkelte kunde. Men det viktigste er at maten skal smake godt, og det gjør den hos Patricias gatekjøkken, sa divisjonsdirektør i helsedirektoratet, Linda Granlund, som delte ut prisen.

Fargerike bidrag fra hele landet

Det spises stadig flere måltider i farta, og convenience-markedet er en viktig arena i folkehelsearbeidet. Derfor arrangerer Opplysningskontoret for frukt og grønt i år denne konkurransen for femte gang. Juryen har vurdert deltakerne etter konsept og idé, samt markedsføring og salgstall. I årets konkurranse var det ett kriterium; Retten eller produktet må inneholde 100 gram frukt, bær eller grønnsaker slik at måltidet teller som én av 5 om dagen. Med bakgrunn i arbeidet med intensjonsavtalen ble det i tillegg oppfordret til bruk av grove kornprodukter, fisk og sjømat.

Vi fikk inn mange gode og varierte bidrag fra hele landet, og det er gledelig å se at mange fulgte oppfordringen om å bruke fisk og grove kornprodukter i tillegg. Det viktigste er likevel å møte forbrukerne der de er. Det må ikke bli for fancy eller vanskelig å spise sunt, og det har årets deltakere skjønt, sier juryleder og ernæringsfaglig rådgiver i OFG, Cathrine Øverås Frisvold.

I årets jury hadde hun med seg rådgiver i horecabransjen, Jörg Otto Stehl og kokk Mona Halvorsen. Kåringen fant sted på Foodscape på Lillestrøm varemesse der bærekraftig matservering sto i fokus.

Norgesmester for andre gang

Det ble Patricias gatekjøkken i Bardufoss som stakk av med seieren i årets konkurranse. Det gjorde hun også i 2016, men daglig leder Anne-Lise fortsetter å imponere både kunder og jury.

- Daglig leder Anne-Lise er en ildsjel og en dyktig ambassadør i bransjen. Driften preges av en helhetlig tankegang rundt sunnhet i meny og utvalg, og stor valgfrihet for den enkelte kunde. Men det viktigste er at maten skal smake godt, og det gjør den hos Patricias gatekjøkken, sa divisjonsdirektør i helsedirektoratet, Linda Granlund, som delte ut prisen.

Denne gangen vinner Patricias for sin fiskeburger med tare som selges med ulike kombinasjoner av grønnsaker og tilbehør. God markedsføring og eksponering har sammen med pris og god smak gjort fiskeburgeren til et populært valg for kundene som er innom dette lille gatekjøkkenet i Bardufoss.

- Jeg er fryktelig stolt og ydmyk over å få denne prisen nok en gang. Men jeg vil dele seieren med industrien og konsepteier GO’2 Grill, som har vært viktige bidragsytere for å få dette til, sa Anne-Lise Elizabeth Sørensen etter at seieren var et faktum.

Myrlandsvingen bensinstasjon tok 2. plass i årets konkurranse med «Myrlandsvingen-salaten». Stasjonen har en fargerik og fristende salatdisk der salaten lages på bestilling og kunden selv velger innholdet. Pink Fish Grensen tok 3. plass med sitt nye og spennende konsept der burgere og annen fastfood tilberedes med laks som basis.

Mål om 20 % vekst

Kostholdet påvirker folkehelsen. Derfor samarbeider myndighetene med næringslivet om å bedre kostholdet i befolkningen via intensjonsavtalen. Ett av de konkrete målene i avtalen er økt inntak av mat vi skal spise mer av, deriblant frukt, bær og grønnsaker. I juni i år signerte også KBS-bransjen intensjonsavtalen og forpliktet seg til å arbeide for at befolkningens inntak av frukt, bær og grønnsaker øker med 20 % innen 2021.

Matservering til folk i farta er en viktig arena i folkehelsearbeidet. Vi spiser stadig mer mat på farta, og matkjøp i disse situasjonene er ofte impulskjøp. Derfor er det viktig at de sunne alternativene er lett tilgjengelig, med god pris og smak som frister til gjenkjøp.

 

Årets finalister:

  • Pink Fish Grensen, Oslo
  • Myrlandsvingen bensinstasjon, Stathelle
  • Patricias gatekjøkken, Bardufoss