Slik blir din smoothie et fullverdig måltid

Er ikke matlysten på topp om morgenen - prøv med en frisk smoothie. Smoothie laget på frukt og bær er nydelig som dessert eller som kos. Skal den gjøre nytten som frokost må du ha flere næringsstoffer. Her har du tips som hjelper deg å gjøre smoothieen til et fullverdig måltid.

Så enkelt får du det til:

Avokado og nøtter

Både avokado, nøtter, oljer og frø er gode fettkilder som passer i smoothie. Avokado er i tillegg med på å gi smoothien fylde, slik banan også gjør. En halv avokado, en spiseskje olje eller en liten neve nøtter er nok.

Grønnsaker

Ved å bytte ut noe av frukten med grønnsaker, får du en mer næringsrik smoothie som også holder blodsukkeret mer stabilt. Prinsippet for grønn smoothie er enkelt: 1 del grønnsaker, 1 del frukt og 1 del væske. Spinat, gulrøtter eller paprika kan være et sted å begynne.

Proteiner

Gode proteinkilder som passer i smoothie er melkeprodukter, frø, nøtter eller havregryn.

Friske krydderurter

Både mynte, basilikum og koriander setter spennende preg på smoothien, både gjennom smak og aroma. Krydderurter stimulerer sansene våre. Tilsett en liten neve i smoothien og føl energien!