Hopp til innhold

Konsistensen bestemmer du selv. Vil du ha en litt mer forfriskende leskedrikke, kan den lages litt tynnere med mer juice. Skal drikken være mer mettende, kremet og nesten til å spise med skje? Da kan du bruke banan.

Uansett så må jo det aller mest forfriskende være å tilsette sesongens norske bær. Sammen med melon og mango, får du en kjempegod smoothie. Vil du beholde sommerminnene litt lenger, kan du fryse ned sesongens frukt og bær til en forfriskende mimrestund med sommersmoothie utover høsten og vinteren.

Jordbær

Jordbær er rik på C-vitaminer. De bør være modne for å gi smoothien sødme, fylde og en fin rødfarge. Skal de benyttes friske i blenderen, holder det med å ta bort stilken. Skal de fryses, skjær dem opp i mindre biter på forhånd slik at mosingen i blenderen går enklere. Den norske jordbærsesongen varer vanligvis fra juni til august.

Melon

Velg en moden melon. En melon har hul lyd når du banker på den og den virker tyngre enn størrelsen tilsier. Den gir smoothien en frisk smak. Del den og fjern kjernene og skallet, og skjær opp i mindre biter.

Mango

Mango har et høyt innhold av vitamin C og er også en kilde til folat og kostfiber. Skal du skjære opp mango med en kniv, er det viktig å prøve å følge den litt flate steinen. Du kan også bruke mangokutter.