Hopp til innhold

Artikler og temaer

  1. Hva er 5 om dagen

    «5 om dagen» er ett av flere kostholdsråd, hvor vi oppfordres til å få i oss 5 porsjoner med frukt, bær og grønnsaker hver dag. Men hvor stor er egentlig en porsjon, teller fryste varer med og hvor mange porsjoner kan vi drikke som juice?

  2. Fra boken Førsteklasses - oppslagsbilde løk

    Derfor bør du spise løk

    Intet kjøkken er komplett uten løk. Løk er anvendelig, smakfull og sunn. Her forteller vi deg hvorfor løk bør være en av dine 5 om dagen.

  3. Miljøbilde klementiner

    Klementiner eller mandariner?

    Diskusjonen går i de tusen hjem. Er det klementiner eller mandariner vi spiser, og som gir oss den gode julefølelsen? Svaret er at til jul er det klementiner vi spiser, mens vi andre tider av året spiser ulike sorter mandariner.

  4. Miljøbilde bønner og linser

    Bønner og linser

    Bønner, linser og kikerter hører alle til erteblomstfamilien, og er en sterkt voksende varegruppe i Norge. Felles for varegruppen er at de er smakfulle, sunne og lette å tilberede. Bønner, linser og kikerter finnes i tørket tilstand og ferdig kokte på boks eller i pakker, og er gode proteinkilder hvis du ønsker å lage deilige vegetarretter en eller flere dager i uken.

  5. Lunsj og matpakker - fra boken Førsteklasses mat

    Tips til spreke matpakker

    Matpakkens oppgave er å gi påfyll til kropp og hode slik at både du og barna har energi til dagens gjøremål. Les våre tips og la deg inspirere til spreke og fargerike matpakker til både voksne og barn.

  6. Forvelling av grønnsaker

    Nå er høstens grøde på sitt aller beste, både når det gjelder smak, næringsverdi, pris og tilgjengelighet. Har du god tilgang på rimelige grønnsaker i sesongen, kan det lønne seg å lagre en del i fryseren. De aller fleste grønnsakene må forvelles før frysing for å få et så godt resultat som mulig, både smaksmessig og næringsmessig.

  7. Tørking av frukt og bær

    Tørket frukt og bær er ypperlig til kveldskosen og en god erstatning for vanlig snacks og godteri. Du trenger ikke en frukttørker - det er lett å gjøre det selv. Tørkede hele bær kan brukes f.eks. i bakverk som et alternativ til rosiner og sukat.

  8. Miljøbilde frukt og grønnsaker, regnbuens farger

    Nyhetsbrev fra frukt.no

    Abonner på våre nyhetsbrev og motta tips om oppskrifter og produkter.