Hopp til innhold

Artikler og temaer

  1. Asparges - Opprinnelse, dyrkning, næringsinnhold og sesong

    Asparges er en staude og det tar vanligvis to år fra man planter til man kan begynne å høste. Den norske aspargessesongen er fra mai til slutten av juni - perfekt å servere til 17. mai med andre ord!

  2. Tapenader og smørepålegg av grønnsaker

    Tapenader og smørepålegg av grønnsaker blir veldig mye brukt i land rundt Middelhavet. Den originale oppskriften på tapenade stammer fra Provence i Frankrike, og inneholder gjerne oliven, ansjos, kapers, olivenolje, hvitløk, sitronsaft og urter. Det beste er definitivt å lage den selv - raskt, enkelt og supergodt!

  3. Adventspotetene

    Hva er det lutefisk, rakfisk, ribbe og pinnekjøtt har til felles? Jo, gode poteter. Gourmetpotetene Gulløye, Ringerikspotet og Mandelpotet gir rettene en ekstra dimensjon, og får vår gode tradisjonelle julemat til å smake av forventning og tilhørighet.

  4. Lag hjemmelaget syltetøy, gelé og saft

    Om bærkurven eller fryseren er full av bær, så kok noe hjemmelaget. Å sylte og safte selv er nemlig på vei til å bli trendy igjen. Her finner du oppskriftene og nyttige tips å ta med på veien, enten du skal koke hjemmelaget syltetøy, gelé eller saft.

  5. Kutteredskap - spis dobbelt så mye

    Fordelen med oppkuttet frukt og grønnsaker er at man spiser mye mer og at det er ypperlig som mellommåltid.

  6. En verden av meloner

    Melon deles inn i to hovedgrupper. Den ene er sukkermeloner og den andre er vannmeloner. Sukkermelonene har alle et kjernehus i midten av melonene, mens i vannmelonene sitter kjernene i fruktkjøttet hvis de ikke er steinfrie. Sukkermeloner brukes mest til forrett, i fruktsalater eller til dessert og vannmelonene både som forfriskning eller til forrett eller dessert.

  7. Mer frukt og grønt i barnehage/skole - hvorfor og hvordan

    Hvis foreldre og lærere/pedagoger har en felles målsetning om hvilken mat som de vil servere i barnebursdager, blir det enklere å samarbeide. På mange skoler og barnehager er det bursdagsbarn som skal feires flere ganger i måneden og dette kan føre til at barn får i seg store mengder sukker flere ganger i uken.

  8. Eple - det perfekte mellommåltidet

    Knasende sprøtt, full av kostfiber og god smak. Velg eple som mellommåltid.