Hopp til innhold

 Gulrot er enkel fastfood

Ja, både enkel, sunn og billig. Putt den rett i matpakken, treningsbagen eller vesken. Den kan spises når og hvor som helst. Har du litt bedre tid kan du kutte opp flere gulrøtter og servere med dipp av kesam og urter, det er et pluss for fredagskosen.

Viktig for både synet og huden

Gulrot har et høyt innhold av vitamin A i form av betakaroten. Betakaroten omdannes til vitamin A i kroppen, og bidrar til å opprettholde huden og synet vårt. Spis gjerne gulrøtter med litt fett. Risle litt olivenolje over når du ovnsbaker den eller stek i en god stekeolje. Fettet gjør at kroppen tar opp mer av vitamin A.

Gulrot er også en super kilde til fiber, som vi nordmenn får i oss for lite av. Fiber regulerer magen og gir deg økt metthetsfølelse. Den er derfor et bra mellommåltid når det er en stund til du skal spise neste gang.

Allsidig grønnsak

Kokte gulrøtter til hverdagsmiddagen er en slager, men den duger til så mye mer. Prøv salat med  regnbuegulrøtter eller ovnsbakte gulrøtter til festmiddagen, varm gulrotsuppe en kald høstkveld, eller en skikkelig vitaminbombe av en gulrotsmoothie til frokost? Bruk gulrot i bakst også, det gir et saftig og godt resultat.

Visste du at stressfrie gulrøtter smaker best?

Forskning har påvist at behandlingen av gulroten etter at den er tatt opp av jorda, har innvirkning på smaken. Gulroten tåler nemlig ikke stress, dette gjelder i alle ledd fra høsting og vasking til pakking og transport. Får gulrota for mange harde støt underveis, så vil smaken bli bitter. En skånsom behandling gjennom hele verdikjeden vil bidra til å bevare en god smak på gulrøttene. Les mer her.

 

Bruk fantasien og prøv ut en ny vri – du kommer ikke til å angre.