Når du skal endre vaner: Små endringer gir stor effekt

Det finnes ingen usunne matvarer, men det finnes usunne mengder. Spis gjerne en klase druer, men ikke tøm en pose peanøtter.

Vi er opptatte av de små endringene når man ønsker bedre vaner. Du må ta vare på kostholdet ditt, samtidig som du gjør det litt sunnere. Det er ikke så mye som skal til.

Mengde og hyppighet

Ingen matvare er i seg selv sunn eller usunn for deg, det handler om mengde og hyppighet. Man behøver ikke å forsake noe man er glad i for å ha et sunt kosthold. Det handler bare om å lage en fornuftig balanse mellom mat som gir kroppen næring og det vi kaller “kosemat”. Hvis du i hverdagen klarer å spise mest næringsrik mat, er det rom for å kose seg litt ekstra i helgen eller ved andre anledninger.

Fjern hverdagskosen

Det mest effektive man kan gjøre for å få bedre vaner er å fjerne hverdagskosen. Tilgjengeligheten av kakestykker, søte bakevarer og søte drikker er stor, og det er nærmest helt naturlig for enkelte å velge dette. Fjerner du den søte eller fete hverdagskosen er mye gjort. I tillegg tar du kosen tilbake, fordi det ikke lenger er kos når man får noe hele tiden.

Så lite som skal til

Det er mest effektivt å endre på noe man gjør ofte. Drikker du melk hver dag, vil det være lurt å velge en mager variant. Spiser du ofte dessert i hverdagen, er det lurt og godt å bytte den ut f.eks. med yoghurt og bær eller fruktbiter. Man må ikke fjerne noe, men avpasse mengden. Det er faktisk viktig at man ikke fjerner noe man er glad i. Man har også en mental helse å ta vare på, og skal man ikke få spise det man er glad i, vil kosthold bare bli trist og kjedelig.

Bevisstgjøring

Vi lærer lite om mat og næringsstoffer. Av en eller annen grunn er dette et område som er unnlatt fra “kunnskapssamfunnet” vi lever i. Det er ganske rart når nettopp hva man spiser har så stor påvirkning på kropp og helse, for ikke å snakke om samfunnsøkonomien. Det er viktig med kunnskap og bevisstgjøring. Vi vet som regel hva som er sunt og usunt, men det vi kanskje ikke vet, er hvor usunt det usunne er. At en potetchips-pose bidrar med så mye som 1/3 av dagsbehovet for kcal, eller at to muffins inneholder et halvt dagsbehov for kcal. Dette lærer vi ikke. Flere hadde nok droppet dette hvis de hadde visst hvor mange kcal den inneholdt.

Grønnsaker til hvert måltid

En enkel og god vane er å tenke halve tallerkenen med grønt til hvert måltid. Grønnsaker inneholder ikke mange kalorier, men masse næring. Får grønnsaker ta over plassen for annen, mer kaloririk mat, vil du få et lettere måltid. For å få inn en grønnsak til hvert måltid, kan du ha en gulrot ved siden av frokostblandingen eller salat, tomat, agurk og paprika på brødmaten. Salat til lunsj og en frukt som mellommåltid. Middag er for mange det måltidet hvor det er lettest å få i seg grønnsaker. Lapskaus, grønnsakssuppe eller ulike pureer gir en god dose grønt. I tillegg til at grønnsakene hever smaken på måltidet, ser det også mye bedre ut. Så tenk grønt til hvert måltid.