Når du skal endre vaner: Små endringer gir stor effekt

«Alt eller ingenting»- tankegangen kan sette kjepper i hjulene for mange. Ofte er det de små endringene som skal til, og som også gir varige resultater dersom du ønsker å endre kostholdet eller andre ting i livsstilen din.

Finn din vei 

Noen ønsker å endre livsstil for bedre overskudd og energi. Andre har kanskje helseutfordringer hvor en bedre livsstil kan være en del av løsningen. Andre ønsker å endre matvaner for å gå ned i vekt. Uansett hva som er grunnen til å endre kosthold og livsstil er det lurt å sette seg realistiske mål som ikke skaper for store endringer i livsstilen du allerede har. Ved å fokusere på små og oppnåelige endringer i stedet for å være for streng med deg selv, vil overgangen være enklere, og det vil være mindre sjanse for å falle tilbake til gamle vaner. 

Mengde og hyppighet 

Fokuser på å legge til gode vaner i stedet for å kutte ut dårlige, og spis mer av det som er bra for deg framfor å kutte ut hele matvaregrupper. Ingen matvare er i seg selv sunn eller usunn, det handler om mengde og hyppighet. Man behøver ikke å forsake noe man er glad i for å ha et sunt kosthold, men det er stor forskjell på å nyte ett par sjokoladebiter enn å plutselig spise en hel sjokoladeplate. For noen kan justeringer i kostholdet være så enkelt som å spise mer grønt, bytte ut friterte kylling eller fiskeprodukter med ren råvare av kylling og fisk, eller gå fra lyst til grovt brød. Les mer her: Smarte matbytter for en sunnere livsstil. 

Alt eller ingenting 

I starten av en livsstilsendring er motivasjonen ofte høy og man har en sterk driv for å ville gjøre endringer, men ikke alle dager er like, og det vil komme dager der ikke alt går helt etter planen. Mange sitter ofte igjen med dårlig samvittighet og en følelse av nederlag etter å ikke ha fulgt planen, og tanker om å droppe hele endringen kan komme. Tankene og følelsene som oppstår etter en slik situasjon kan resultere i motløshet og en følelse av manglende mestring. Dette kan igjen føre til at man gir opp og vender tilbake til gamle vaner. Klarer du å derimot å fokusere på det som faktisk har vært positivt, og alt du har fått til den siste tiden vil det kanskje være enklere å tenke at «spist er spist». Ved å fokusere på det positive du har fått til og ikke straffe deg selv for små utskeielser vil du ha en bedre forutsetning til å raskere komme tilbake på rett spor. 

Det er viktig å erkjenne at endring av vaner er en tidkrevende prosess, og det er lurt å unngå å bli skuffet hvis ikke alt går som forventet med en gang. I stedet kan man se på det som læring, vurdere om kravene må tilpasses og se fremover. Ha tålmodighet og vær god med deg selv. Vaner som har tatt lang tid å etablere, vil sannsynligvis også ta en stund å endre, og det er helt greit. 

Tilrettelegg for gode vaner 

Nok søvn, en tur i frisk luft og næringsrik mat som metter gjør det lettere å ta gode valg for helsen. En enkel og god vane er å tenke halvparten grønt til hvert måltid. Les mer om hvordan du kan sette sammen et næringsrikt måltid her: Balanserte måltider for en sunn livsstil.