Hopp til innhold

Vi håper alle som på en eller annen måte har et forhold til potet vil være med å markere dagen.

Forslag til aktiviteter og arrangementer:

  • Lag din beste potetrett og del den på Instagram med #diggpotet
  • Sett potet på menyen, hjemme, i barnehagehagen, på SFO eller i kantinen.
  • Sett potet på timeplanen – det passer i mat og helse, biologi, språkfag og kultur og historie.

Bli med å feire potetdagen – ta gjerne bilder av dine aktiviteter og tag på Instagram med #potetdagen2019.

Lager du gode potetretter – tag bildene med #diggpotet @fruktno, og vi trekker ut gode bidrag som får en hyggelig overraskelse i posten.

Fakta om potet

Potet er en sunn karbohydratkilde

Enkelte tror fortsatt at potet er både usunt og fetende, men dette stemmer ikke. Bakgrunnen er at potet består av en større mengde stivelse, som igjen kobles til blodsukkerstigning og risiko for type 2 diabetes. Stivelsens effekt på blodsukkeret er likevel ganske begrenset. Det skyldes potetens høye vanninnhold, og at poteten oftest spises sammen med fett, proteiner og fiber som forsinker blodsukkerstigningen.

Sammenlignet med vanlig ris og pasta er poteter en bedre kilde til vitamin C, jern, kalium og magnesium. Poteter inneholder også mindre energi per vektenhet. Velger du potet på tallerkenen får du mer næring og utallige varianter av tilbehør å velge i. Skyll potetene godt og spis dem med skallet på, da beholder du mer av næringsstoffene.

Bærekraftig produksjon i hele Norge

Et mål er å få til klimanøytral matproduksjon i Norge, og poteten er godt egnet å dyrke i nesten hele landet, har svært lav co2 ekvivalens pr. kilo råvare på 0,2.

Norsk produksjon av frukt og grønt har lavt forbruk av plantevernmidler, lavere enn land lenger sør fordi vi har et kaldere klima. Norge har rikelig med rent vann og fornybar energi, norsk produksjon er derfor miljømessig god, selv om den alltid kan bli bedre. Det jobbes hele tiden med nye sorter og nye metoder.

En anvendelig knoll som kan spre glede

Poteten er i seg selv kanskje ikke så spennende i manges øyne, men den er svært anvendelig. Allerede de minste barna kan spise potet, eller en mos der potet og gulrot blandes sammen. Poteten kan tilberedes på mange måter, og den tar lett til seg smaker fra krydder og andre ingredienser. Den kan kokes, bakes, stekes, rives og brukes både varm og kald. I tillegg kan den benyttes til å jevne ut supper og sauser på en naturlig måte uten mel.

Trenger du tips og råd til gode og enkle potetretter finner du dem her.

Et bidrag til en bedre verden

I 2019 / 2020 foregår en internasjonal kampanje der Norge deltar «Tenk deg en verden uten potet».

Poteten stammer fra Sør-Amerika, hvor den har vært dyrket i flere tusen år. De spanske erobrerne brakte poteten til Europa på 1500-tallet, men først på 1700-tallet ble poteten anerkjent og populær i Europa, hvor det ofte var matmangel om vinteren. Fra Europa er poteten blitt spredd over hele kloden, og man mener å ha funnet ut at den kom til Norge i ca. 1740. Potet er en av de viktigste matvarene i verden og produksjonen er på ca 325millioner tonn. Den dyrkes i nesten hele Norge og er en av våre viktigste ernæringskilder. Det finnes mange forskjellige sorter med ulik form, farge, størrelse og bruksegenskaper.

Poteten kan være en del av løsningen på flere av FNs bærekraftsmål. Den kan bidra til god helse for flere mennesker og den er en anvendelig matvare som er bra for både helse, miljø og lommebok.