Gulløye poteter nettopp tatt opp fra jorda

Derfor bør du velge potet istedenfor ris og pasta

Det er en myte at man legger på seg av å spise potet. Potet er full av gode næringsstoffer og metter godt. Står valget mellom hvit ris, pasta eller potet, er potet en soleklar vinner.

Flere vitaminer og mineraler og mindre energitett 

Hvis du skulle være i tvil, velg potet som tilbehør til middagen. Sammenlignet med vanlig ris og pasta er poteter en bedre kilde til vitamin C, kalium og kostfiber.  

Poteter inneholder også mindre energi (kalorier) per vektenhet enn ris og pasta. Velger du potet på tallerkenen får du mer næring og utallige varianter av tilbehør å velge i. Skyll potetene godt og spis dem med skallet på, da beholder du mer av næringsstoffene. 

Mange har hørt at potet kan gjøre at du legge på deg.. Men poteter har et høyt vann- og kostfiberinnhold, noe som fører til et lavt energiinnhold per hundre gram. Dette gjør det mulig å konsumere en sjenerøs porsjon poteter uten at det utgjør en betydelig del av det daglige totale energiinntaket. Poteten har litt høyere energitetthet enn grønnsaker, men mindre enn ris og pasta. Potetens høye fiberinnhold vil også bidra til å gi en følelse av metthet, noe som kan føre til at man reduserer inntaket av andre kaloririke matvarer. Flere studier viser også at vi holder oss lengre mett når vi spiser potet sammenlignet med hvit ris og pasta.  

Fullkornspasta og fullkornsris inneholder mer fiber, vitaminer og mineraler enn hvit ris og pasta, og kan også være en del av et sunt og variert kosthold. 

Rimelig, anvendelig og bærekraftig 

Potet er en fantastisk lagringsgrønnsak som har utrolig mange bruksområder og tilberedningsmetoder. Poteter kan kokes, stekes, bakes, stues, og være en god ingrediens i supper og gryteretter, i salater og omeletter. Den passer også godt til alle måltider og kan spises både til frokost, lunsj og middag. 

Poteten er også et bærekraftig valg, og er en av de minst klimabelastende matproduktene, og sammenlignet med ris og pasta krever poteten mindre jord, næring og vann. Det er gode forhold for å dyrke poteter i hele landet og poteten har svært gode lagringsegenskaper. Det gjør at vi har muligheter til å velge norsk potet i handlekurven året rundt. I dag er 80 % av poteten vi spiser norskprodusert, og vi har et potensiale til å kunne bli selvforsynt.   

Ved å velge potet, velger man en billig råvare der man kan lage gode og sunne middager med et høyere innhold av næringsstoffer, som samtidig metter mer enn ris og pasta. 

Flere gode grunner til å spise potet 

  • Potet har utrolig mange bruksområder og tilberedningsmetoder. Poteter kan kokes, stekes, bakes, stues, og være en god ingrediens i supper og gryteretter, i salater og omeletter.  
  • Poteten er også et bærekraftig valg, og er en av de minst klimabelastende matproduktene, og sammenlignet med ris og pasta krever poteten mindre jord, næring og vann.  
  • Det er gode forhold for å dyrke poteter i hele landet og poteten har svært gode lagringsegenskaper. Det gjør at vi har muligheter til å velge norsk potet i handlekurven året rundt. I dag er 80 % av poteten vi spiser norskprodusert, og vi har et potensiale til å kunne bli selvforsynt.   
  • Potet er rimelig og metter. Ved å velge potet, velger man en billig råvare der man kan lage gode og sunne middager med et høyere innhold av næringsstoffer, som samtidig metter mer enn ris og pasta. 
  • Potet er glutenfri og magevennlig. Potet er et ypperlig valg for personer med cøliaki og den er et magevennlig valg for personer med irritabel tarm.