Konkurransekriterier NM i frukt og grønt dagligvare

Her finner du konkurransekriterene for kåringene i NM i frukt og grønt dagligvare.

Beste 5 om dagen-kjede:

Grunnlaget for å bli kåret til norgesmester i frukt og grønt på kjedenivå, er den totale frukt- og grøntandelen i alle kjedens butikker, som vektes 70 %, og organisk vekst det siste året som vektes 30 %.

«Beste 5 om dagen-butikk» i kategoriene stor butikk over 999 m² og liten butikk under 999 m²

Norgesmesteren kåres på bakgrunn av butikkens frukt- og grøntandel og butikkbesøk gjennomført av Nielsen IQ basert på følgende vurderinger:

  • Kvalitet og utvalg (godt førsteinntrykk, godt utvalg av basisprodukter og uten dårlige varer)
  • Mekanisk kommunikasjon (prisinformasjon, merking av opprinnelsesland o.l.)
  • Kunnskapsrike og imøtekommende medarbeidere (kunnskap om oppbevaring, bearbeiding o.l.)
  • Salgsfremmende tiltak i avdelingen (forbrukertips, smaksprøver, eksponeringer o.l.)
  • Butikkens frukt- og grøntandel (eks. nonfood)

Beste 5 om dagen- ambassadør

Dette er en utmerkelse til dem som gjør noe helt spesielt for frukt- og grøntkategorien i sin kjede. Det er ildsjeler, som innenfor kjedens rammer, er kreative og nytenkende og som deler gode erfaringer med andre.

Kjedene velger selv sin kandidat til årets ambassadør. Det skal være en person som gjør noe ekstra for at butikken og hele kjeden skal lykkes med å øke salget av frukt, bær og grønnsaker. En profesjonell jury skal kåre en vinner der følgende kriterier skal legges til grunn:

  • Kreativitet innenfor kjedens rammer
  • Effektive tiltak deles med andre
  • Synlig vekst i kategorien – eller evt. svært godt salg over tid

I tillegg kan kunder og kollegaer stemme frem sin favoritt til "Beste 5 om dagen- ambassadør, publikumsprisen". Les mer her. 

Beste 5 om dagen-nettbutikk

Nettbutikkene vurderes ved hjelp av et forbrukerpanel som skal gjennomføre en handel i nettbutikken. Nettbutikkens kvalitet, utvalg og levert produktkvalitet av frukt og grønt vurderes av forbrukerpanelet. Andre elementer som vurderes er mekanisk kommunikasjon, som pris og opprinnelsesland, og ulike salgsfremmende tiltak.

Beste 5 om dagen-butikk, årets nykommer

Årets nykommer baseres på andelslister fra Nielsen IQ som viser høy vekst i andel foregående år, og basert på butikbesøk gjennomført av Nielsen IQ etter samme kriterier som i den opprinnelige kåringen "Beste 5 om dagen-butikk". 

Beste kjede på bruk av Nyt Norge-merket

I årets NM i frukt og grønt dagligvare kårer vi kjeden som er best på å benytte Nyt Norge som et virkemiddel på butikkmateriell og i øvrig reklamesammenheng for å fremme salget av norsk frukt og grønt. Vinneren kåres av en jury som vurderer innsendt dokumentasjon fra kjedene. Les mer her.