Hopp til innhold

Ulike grader av vegetarianer
En vegetarianer utelukker helt eller delvis animalske matvarer fra kostholdet. En semi-vegetarianer spiser ikke rødt kjøtt, men spiser fisk og kylling, melkeprodukter og egg. En lakto-ovo-vegetarianer spiser melkeprodukter og egg. En lakto-vegetarianer spiser melkeprodukter. En veganer unngår alt med animalsk opprinnelse. Den siste tiden har det også kommet et nytt begrep: fleksitarianer. En fleksitarianer kutter ikke ut noe, men spiser vegetarisk en eller flere dager i uken.

Sunt med vegetarkost
Et balansert sammensatt vegetarisk kosthold gjør det enklere å få i seg nok kostfiber og vitaminer, samt mindre mettet fett og kolesterol, noe som gir redusert risiko for ulike livsstilssykdommer. De mest restriktive vegetarianerne vil imidlertid være avhengig av tilskudd av enkelte næringsstoffer.

Næringsstoffer du bør være oppmerksom på
Spiser du kun vegetabilske matvarer, trenger du tilskudd av vitamin B12 og vitamin D. Når alle animalske proteinkilder fjernes, bør disse erstattes av bønner, linser, kikerter og andre belgfrukter, sammen med kornprodukter.

Img-bigitem

Er du semi-vegetarianer, og spiser alt utenom rødt kjøtt, vil dette ha minimalt å si for din ernæringsstatus. Det eneste du skal være påpasselig med er å få i deg nok jern. Vitamin C fremmer jernopptaket i kroppen, så det kan være lurt med et glass appelsinjuice eller frukt til måltidene.

Som lakto-ovo-vegetarianer får du i deg proteiner også gjennom melk og egg. Det du bør ha ekstra fokus på, er jern og vitamin D.

En lakto-vegetarianer får proteiner og kalsium fra melkeprodukter, men bør også passe på å få i seg nok jern og vitamin D.

Er du veganer har du ingen naturlige kilder til vitamin B12 i kostholdet og må ta tilskudd eller velge berikede matvarer. Det samme gjelder vitamin D. Vitamin D2 er vegansk, i motsetning til vitamin D3 som kommer fra dyr. Veganere bør også ha ekstra fokus på å få i seg nok kalsium, jern og jod.

Er du usikker på om du får i deg det du trenger av næringsstoffer kan du sjekke kroppens status ved hjelp av en bodprøve hos din fastlege.

Planlegger du godt, får kroppen i seg alt den trenger gjennom et vegetarisk kosthold.

 

For mer utfyllende informasjon:

helsenorge.no

Norsk tidsskrift for ernæring