Hopp til innhold

Energi til å lære
Hensikten med matpakken er å gi barnet påfyll av energi til konsentrasjon og læring gjennom resten av skoledagen. Matpakken bør inneholde nok mat, være fristende og innbydende, samtidig som kropp og hjerne har nytte av maten.

Hold sukkeret unna
De fleste matvarer kan inngå i en sunn matpakke, men det finnes noen matvarer som egner seg dårlig i matpakken. Det er matvarer som stort sett består av "raske karbohydrater" og mye sukker, som lyst brød, søte pålegg, kjeks, lyse bakevarer, saft og dessertyoghurt. Disse matvarene bidrar med lite næring og kan ha motsatt effekt på barnets konsentrasjon og evne til å lære, spesielt om de preger matpakken ofte. Holder du sukkerholdig mat og drikke borte fra matpakken, er det enkelt å lage en sunn matpakke.

Planlegging gjør det enklere
Spar tid ved å planlegge innkjøp slik at du har det du trenger når matpakken skal lages. Da slipper du å bruke tid på å være kreativ om morgenen, samtidig som du kan legge til rette for variasjon i matpakkene. Ta gjerne barnet med på planleggingen. Hva med å la barnet lage en matpakkeplan for hele uken?

Enkle tips til matpakkemat

  • Brødskiver av grovt brød med pålegg som ost, kjøttpålegg, egg eller fiskepålegg. Brødskivene blir enda finere med litt grønt på, som f.eks. agurk og paprika
  • Fullkorn pitabrød fylt med grønnsaker, ost og skinke eller omelett
  • Grove vafler med hjemmelaget syltetøy, ost eller kjøttpålegg
  • Pizzasnurrer laget med fullkornbunn og hjemmelaget tomatsaus
  • Fylte horn med ost, paprika og skinke, laget med grovere mel
  • Grønnsaker på spidd, gjerne sammen med kjøttboller eller osteterninger
  • Yoghurt med lite sukker sammen med nøtter og bær
  • Salat

Små bokser med tørket frukt eller nøtter som et ekstra energitilskudd

Matpakkens viktigste følgesvenn

Ha frukt og grønnsaker med i matpakken hver dag, tilsvarende en neve av hver. Kutt gjerne opp slik at det blir lett å spise. Det setter farge og smak på matpakken, samtidig som den blir enda mer næringsrik. La barnet venne seg til at frukt og grønnsaker er en naturlig del av alle dagens måltider. Det er den beste helseforsikringen du kan gi barnet ditt.