Hopp til innhold

1. Brødskiver med fargerik topping

Opplysningskontoret for frukt og grønt - Foto Marte Garmann

Bruk grovt brød og varier pålegget med grønn topping. Agurkskiver, paprikaringer og salatblader er godt tilbehør og gir en crunchy matpakke som metter. Eple eller gulrot er godt ved siden av.

2. Kjøttboller og grønnsaker på spyd

Opplysningskontoret for frukt og grønt - foto Marte Garmann

Kutt i passende biter og tre på spyd med paprika, agurk, små tomater og andre grønnsaker. Prøv fruktbiter også - det blir en spennende smakskombinasjon. Legg sesongens bær i en liten boks ved siden av.

3. Wraps med uendelige muligheter

Opplysningskontoret for frukt og grønt - foto Marte Garmann

Nesten alt kan wrappes! Prøv deg frem og finn din favoritt. Bruk fullkornstortilla med for eksempel stekte kyllingstgrimler, avokado, salatblader, agurk og tomat. Du kan gjerne mose avokadoen og bruke den som "smør". Supergodt!

4. Gårsdagens middag blir dagens matpakke

Opplysningskontoret for frukt og grønt - Foto Marte Garmann

 Middagsrester i matpakken gir variasjon fra brødmaten, og er både miljøvennlig og godt. Legg i passende boks, og ha alltid noe grønt ved siden av. En enkel grønn salat passer til det meste.

5. Omelettmuffins - godt og mettende

Opplysningskontoret for frukt og grønt - foto Marte Garmann

Omelettmuffins er superenkelt og veldig godt. Det metter godt frem til neste måltid, og gjør det enkelt å legge til noe grønt. Litt frisk frukt eller bær passer godt ved siden av.

 

Har du noen gode matpakketips? Del dem på vår facebookside eller legg ut bilde på instagram med #5omdagen og del dine gode ideer med oss.