Hopp til innhold

Gled deg til lunsj!

Med en fristende matpakke blir storefri eller lunsjen fort et måltid man ser frem til. Og det skal ikke så mye til for å gjøre den helnorske matpakka litt mer spennende. Undersøkelser viser at en god og næringsrik lunsj midt på dagen har en positiv virkning på både barna og de voksne sin trivsel - og ikke minst på skoleprestasjonene.

Grovt i matpakka

Opplysningskontoret for frukt og grønt - frukt.no - fotograf Marte Garmann

Fortsatt er brødskiver veldig vanlig i norske matpakker, men du kan gjerne variere med vafler, wraps, rundstykker eller muffins - så lenge det er grovt eller fullkornsvarianter.

Rester fra middagen dagen før

For eksempel et grønnsaksspyd med kjøttboller eller noen ostebiter. Pakk dem gjerne inn i folie så holder de seg godt i matboksen.

Bruk små bokser til oppkuttet frukt og grønt

Fyll små bokser med frukt, bær og grønnsaker. Legg gjerne noen usaltede nøtter oppi, de bidrar til å holde deg mett, og gir sunt fett som er bra for hjernen.

Matpakkens viktigste følgevenn

Ha frukt og grønnsaker med i matpakken hver dag, tilsvarende en neve av hver. Kutt gjerne opp slik at det blir lett å spise. Det setter farge og smak på matpakken, samtidig som den blir enda mer næringsrik. La barnet venne seg til at frukt og grønnsaker er en naturlig del av alle dagens måltider. Det er den beste helseforsikringen du kan gi barnet ditt.

Flere tips

  • Figurer av kålrotskiver, neper og gulrøtter som du trykker ut med pepperkakeformer
  • Morsomme ansikter av agurk, paprika og tomater slår alltid godt an i matpakke.
  • Skiver med bær og frukt er alltid godt - en god hverdagsdessert
  • Brødskiver av grovt brød med pålegg som ost, kjøttpålegg, egg eller fiskepålegg
  • Agurk- og paprikaskiver er et must på brødskiven
  • Fullkorn pitabrød fylt med grønnsaker, ost og skinke eller omelett
  • Grove vafler med hjemmelaget syltetøy, ost eller kjøttpålegg
  • Pizzasnurrer laget med fullkornbunn og hjemmelaget tomatsaus
  • Fylte horn med ost, paprika og skinke, laget med grovere mel
  • Yoghurt med lite sukker sammen med nøtter og bær
  • Pastasalat med fullkornspasta og en god tomatsaus

Og sist men ikke minst; ikke glem etter skoletid-maten, eller "plyndringstimen" som vi kaller det. Står det oppkuttede grønnsaker klare i kjøleskapet sammen med en god dipp, da blir det spist.