Derfor bør du spise blomkål

Blomkål er en sunn og svært anvendelig grønnsak som kan brukes i langt flere oppskrifter og retter enn det mange tradisjonelt har brukt den til. Med sitt lave kaloriinnhold, høye innhold av vitamin C og kostfiber, er det god grunn for å inkludere blomkål i kostholdet sitt.

Blomkål kan brukes i spennende retter

Blomkål kommer opprinnelig fra landene rundt Middelhavet, men dyrkes nå over store deler av verden. I de sørlige landene har blomkålen over lang tid blitt brukt sammen med mye krydder og smak, noe som kler grønnsaken godt siden den i utgangspunktet er ganske mild på smak men den er også god som den er! Den milde smaken likes ofte godt av barn. Klassikere som blomkålsuppe og bakt blomkål med ostesaus og bacon slår aldri feil. Et festmåltid med fisk eller kjøtt og smøremyk blomkålpure er heller ikke å forakte. Et godt tips er å erstatte den hvite risen med blomkålris til middagen.

Blomkål er rik på vitamin C og kostfiber

Blomkål er en næringsrik og smart grønnsak å inkludere i kostholdet sitt. Den er spesielt rik på vitamin C og kostfiber. Faktisk er det nesten like mye vitamin C i rå blomkål som i appelsin! Vitamin C styrker immunsystemet og øker opptaket av jern fra andre matvarer mens kostfiber er gunstig for fordøyelsen. Kostfiber påvirker bakteriesammensetningen i tarmen på en positiv måte og det å spise mye fiberrike matvarer er forbundet med redusert risiko for hjerte- og karsykdommer, type 2 diabetes og tarmkreft.

Vitamin C fra blomkålen kan gå tapt under varmebehandling, les meom hvordan du bevarer mest mulig av vitaminet.        

Inkluder blomkål i en av dine 5 om dagen

Vi vet at det er en sammenheng mellom inntak av frukt, bær og grønnsaker og redusert risiko for hjerte- og karsykdommer og flere kreftformer. Det er først og fremst et variert inntak av både frukt, bær og grønnsaker som er gunstig for helsen vår. Blomkål er en anvendelig og knasende god grønnsak som du gjerne må inkludere i kostholdet ditt og som fint kan inngå som en av 5 om dagen. Et godt tips er å fylle halve tallerkenen med frukt og/eller grønnsaker til hvert måltid.