Hopp til innhold

Løk løfter smaken

Løk er en smaksforsterker, og setter god smak til nesten alle typer retter. Den setter sitt preg avhengig av hvilken løktype du velger, og hvordan du tilbereder den. Rå løk kan smake skarpt og litt syrlig, mens varmebehandlet løk får en søtlig og mer mild smak. En hjemmelaget tomatsuppe er utenkelig uten selskap av både sjalottløk og hvitløk, og rødløk har fast plass i fredagstacoen.

 Løk er rik på antioksidanter og kostfiber

Løk inneholder forskjellige typer antioksidanter. Spesielt inneholder de mye flavonoider, en type antioksidanter som kan bidra til å redusere risikoen for kreft. Antioksidanter er med på å styrke kroppens forsvar mot oksidativt stress, slik som stress, sollys, forurensning og ulike infeksjoner. Kroppen vår produserer antioksidanter selv, men det er bra å spise mat med naturlig høyt innhold av disse, slik som løk.

Løk har lavt kaloriinnhold, men et høyt innhold av kostfiber. Kostfiberet bidrar å regulere tarmen din i tillegg til å holde deg mett etter et måltid. Her er det ingen begrensinger, spis så mye du orker.

 Løk er bra for helsen - og lommeboken

Et høyt inntak av løk har helsebringende effekt, både på kort og lang sikt. De helsefremmende stoffene i løk bidrar til å redusere risiko for hjerte- og karsykdommer, kreft, astma og type 2 diabetes, i tillegg til å ha en betennelseshemmende effekt som kan bekjempe bakterielle angrep i kroppen.

Så mange goder pakket inn i en liten grønnsak, den må da være dyr? Neida - vanlig gul løk er en av de billigste råvarene du kan få tak i. En klassisk fransk løksuppe til middag er både sunt, godt, enkelt og billig. En skikkelig vinn-vinn-situasjon!

 Les mer om alle de forskjellige typene løk her, og legg løk i handlekurven i dag!